onsdag 4 april 2012

Stora veckan

Nu går vi in i kärleksdramats innersta. Läser det i år hos Matteus. Men tyder det med Paulus. Det dröjde till tredje missionsresan innan han kunde formulera det. Men han var ändå mil före Petrus och de andra i Jerusalem. Min tes är att han också, ännu, är före oss.

Det verkar som om han är först med att göra teologi om korset. De andra tydde mest uppståndelsen. Men Paulus såg plötsligt vad korset stod för. Med den grunden tog han itu med försoningen. Och vi har ännu inte förstått. Därmed blev han tvungen att nutyda lagen och den fariseiska läran - Torah. Detta blev paulinsk kristendom. Och av det jag ser verkar det alltså ännu inte genomfört.

Otroligt intressant. Men samtidigt djupt oroande.



3 kommentarer:

Lena Huld sa...

"Men det är i det sargade, utblottade, vanställda, hjälplösa, sårbara och oskyddade som Kristus, Guds människoblivande, finns. När vi känner oss värdelösa, förnekade, övergivna, förödmjukade, missförstådda och oälskade. Där - i den värsta skammen - finner vi honom. Han som spikades upp naken på ett kors till allmän beskådan och bespottelse. Kan man tänka sig en värre skam..." E-B Kjellqvist 2010

/kjernald sa...

Jag vill inte lägga sordin på din Paulinska glädje men jag blir alltid lite skeptisk när någon säger sig ha hittat något nytt inom kristendomen som ingen annan har sett förut...och att detta nya är revolutionerande och fantastiskt.

Paulus är otroligt intressant och djupt oroande även för mig och fastän jag inte har gjort samma djupdykning som du på det senaste så är jag mer nyfiken på resultatet av denna din "nya" Paulus-teologi. Vad är det för skillnad i vardagslivet?

Anonym sa...

Tack Lena och Andreas. Vi har många och flertydiga bilder, och ska njuta av dem. Problemet med Jesu lidande är att bilden av individens (om än gudssonens) egen resa riskerar konkurrera ut Det Stora Uppdraget. Problemet med att inte låta orden, som vi har i NT, låta guida oss till ny- och återupptäkter, är att vi låter historien tyda historien. Petrus och Jakob följde inte Paulus hela vägen. Vem har "rätt"? Det behövervi grunna på. Jag har skrivit 2 små böcker för samtalet. Tack! PA