måndag 18 november 2013

Kennedymyten och döden

Teve arkeologigräver i nutidshistorien. Kennedyklanens öde. Myten och döden. Nu femtio år sedan JFK mördades i Dallas. Maffian och poliskrafter i bakgrunden, kan vi anta.


Kulan

Någon förlovar sig med drömmen
binder sig vid masten, devoted
övertygad om den större –
sanningen.

Min hand är bara till
för det högre syftet

Köpt eller övertygad,
det är noga
sak samma,
vi går mot målet.

Min hand är bara till
för det högre syftet

Planerna minutiösa
komplotten väl planlagd
allt förberett, gärna
med ett högre mål.

Min hand är bara till
för det högre syftet

Han som greppade vapnet
hade en mångårig konflikt
som moraliskt berättigande,
skottet som ändade

ännu en Kennedy

Sirhan B Sirhan, hette han.
Vem minns honom?
Ännu i fängelse
för sin dröm.



Robert Kennedy mördades under presidentvalskampanjen 1968,
en palestin-amerikan höll i vapnet, sommaren då jag konfirmerades.
Jag var nio då John mördades i Dallas, min bror berättade att
tredje världskriget nu stod för dörren.







Inga kommentarer: