måndag 14 april 2014

Sammanfattning och utmaning

Nöjd summerar jag fyra år av djupdykning i Paulus, evangelierna och mitt eget sökande. Wright och Tellbe har guidat mig: Ibland bekräftat min bild, men också korrigerat mig. På några punkter vandrar vi skilda vägar.

"Evangelium enligt PA" låter pompöst, säkert korkat. Men, så är det.

Det postkristna evangeliet är ännu inte skrivet, skrivs nog mer i hjärtan. Dag för dag. Kyrkan har gått vilse, och kollrat bort kärnan.

Jag kallar mig inte längre kristen. Tror inte Jesus startade kristendomen. Det gjorde inte heller Paulus. De var mera intresserade av liv som speglade GUD. En iver att göra det goda. Älska din fiende. Godta varandra så som Kristus har godtagit er till GUDs ära. Ikläd dig herren Jesus Kristus.

Du är det brev GUD skrivit, kärleksbrevet till världen. Kött och blod. Händer och ögon. Det finns inget annat evangelium.




Inga kommentarer: