måndag 19 maj 2014

Varandra till tjänst

5. Ett liv – olika uppgifter

En kropp och många lemmar

I kraft av den nåd jag har fått säger jag till var och en av er: ha inte för höga tankar om er själva utan tänk som man bör tänka, med självbesinning, så att var och en rättar sig efter det mått av tro som Gud har tilldelat honom. Ty liksom vi har en enda kropp men många lemmar, alla med olika uppgifter, så utgör vi, fast många, en enda kropp i Kristus, men var för sig är vi lemmar som är till för varandra. Vi har olika gåvor allt efter den nåd vi har fått: profetisk gåva i förhållande till vår tro, tjänandets gåva hos den som tjänar, undervisningens gåva hos den som undervisar, tröstens gåva hos den som tröstar och förmanar, gåvan att frikostigt dela med sig, att vara nitisk som ledare och att med glatt hjärta visa barmhärtighet. Rom 12:3-8

Jag är inte helt nöjd med den paulinska beskrivningen av "mått av tro". Snarare tror jag det ska beskrivas som olika gåvor och uppgifter, efter vår talang, personlighet och skiftande förmåga. Vilket inte innebär att vårt uppdrag alltid ligger inom vår "bekvämlighetszon", utan kan mycket väl också gå på tvärs med våra förmågor (kanske just för att bredda våra perspektiv och vår personlighet).

Nyckeln i orden från Romarbrevet ligger i satsen: Var för sig är vi lemmar som är till för varandra. Organismen Mänskligheten är organiserad för att vi ska finnas till för varandra (No person is an island).

Själva skälet, och själen, för att vi finns till är vår sammankopplade funktion med andra människor. Den är lätt att se i den mindre gemenskapen – familjen och gruppen – men den har en tydlig vidare "agenda". Meningen i vårt liv är samspelet med andra, och vårt beroende av dem, och deras av oss.

Det är detta som är idealbilden som ska utmana och gestalta kyrkan (som inte är en intern rörelse mot isolation). En kropp (ytterst Kristus) som (sam-)agerar, tillsammans i rörelse: Var för sig är vi lemmar som är till för varandra.



KROPPEN


Vårt jag är vi,
du är jag,
och jag är du.

Varandra till tjänst,
orden som kränger
mot vår självupptagenhet

finnas till för andra,
som finns till för oss –
ömsesidighet som människans tecken.

Beroende.
Beroendeframkallande.
Behöver behövas.



#5: Varandra till tjänst
– Funktionen LIVET har många armar, ögon, fötter...
– Väck dagen med frågan till dig själv: Vems ögon, armar, njure är jag idag? Vem är mina knän, hjärna och hjärta idag?
– Idag är jag/vi Kristus i världen.




Inga kommentarer: