fredag 17 april 2009

Rekordtidigt


(min dag i lätt redigerad touch)

Tistlarna, mitt (och många andras) paradis. Men idag var jag ensam, med måsarna, himlen, mina tankar min båt och Gud (ordningen kan diskuteras). Seglade sedan till Styrsö och tankade, kanade hem längs kusten. Njöt. Sommaren är här, redan 17 april.

Min blogg har uppmärksammats av EFKs riksordförande Stefan Swärd. En intressant man - tänkte bjuda Gardell på middag för att tala om boken, vet inte hur det gått. Men han har läst min blogg i frågan slarvigt. Här. Att i dessa bloggtider, som han själv ägnar tid åt, dra slutsatsen att jag talar för Broderskap eller Metodistkyrkan är naturligtvis ett rejält misstag. Han har liksom inte förstått hur bloggvärlden faktiskt ser ut. Officiella ståndpunkter står på på hemsidor. I bloggosfären för vi samtal. På min blogg har han inte kommenterat, men han - och alla andra - är välkommen/na. (Nu har jag skrivit på hans, men han hade censurfilter påslaget.)

Skulle gärna se mer kommentarer kring predikan, bläddra neråt. När jag kommer åter från Vaggeryd (teologi och politik) under lördagen tar min planering för predikan fart. Välkommen.

Inom EFK/Evangeliska Frikyrkan, som nämnde Swärd basar för, pågår nu en intensiv diskussion, bland annat om medlemskap. Se Dagen här. Där säger bl.a. pastor Joakim Hagerius: "Hade frikyrkan sett ut som den gjorde för 50 år sedan hade få velat vara med där. Så vi är ju glada att vi ändrar oss i olika frågor, som till exempel i synen på skilsmässa och på barn födda utanför äktenskapet." Det är ett intressant och klokt resonemang.

Nu ska jag ägna mig åt teologi. God natt världen.

.

4 kommentarer:

KusinVitamin sa...

Det känns fint att följa med på din predikoresa. Svårt att få igång en dialog bara. Men alla bloggare är väl fullt upptagna med att reproducera sig inom sitt eget territorium.
Jag undrar lite mer hur du tänker kring texten, eller snarare hur processen går till. Svårt att beskriva antagligen. Tyst kunskap. Lika svårt att beskriva som att föröka återge hur man sätter kakel.

Skönt att se att du är i rätt kontext!!!

Kram

Tänk själv/ Läsa i livet sa...

Ska kommentera det i början av nästa vecka, då predikan är hållen och publicerad. Tack för reflektion, stöd och support./PA

PK sa...

Är det svårt att beskriva hur man sätter kakel? Vad lär de sig då på plattläggarutbildningar? (Var tvungen att fråga då mitt barns pappa bland annat har tänkt att lära sig detta.)

Dottern sa...

Pappa, jag förstår att du kanske inte har tid att träffa oss idag, du ska få ta din tid med predikan. Men imorgon åker Sandra, Dante och jag in till kyrkan, kanske kan du följa med på äventyr efteråt?