tisdag 19 maj 2009

Öronmaneter


Borde väl inte bryta min serie om fundamentalism men har idag fotgraferat en öronmanet. Det hade sagts mig att de var på uppehällningen, att den amerikanska kammaneten tagit över. Vet inte vad som är sanning, vet dock att jag idag kan visa upp en öronmanet.

Dessutom tycker jag att ni ska läsa Dagen. Idag skriver samfundsledarna i processen, bra text om en spännande process. Särskilt uppskattar jag att de motiverar arbetet med förnyelse. Så tror jag också. Här.

Snart konferensdags, spännande dagar, goda möten och viktiga samtal.

PS. När jag nu googlat på öronmantene verkar den inte särskilt utrotningshotad. Kanske har jag producerat en blogganka. Som det kan bli. DS.

3 kommentarer:

Bengt E sa...

Har inte samma seglingsintresse som du men det är tydligen val-år i år eller?

Peter Svanberg sa...

Vänner i Metodistkyrkan,
Jag sitter just nu på tåget på väg till konferens, fast reser i motsatt riktning mot de flesta av er. Jag är på väg till Stockholm och till Svenska Missionskyrkans kyrkokonferens.

Förr i tiden då man inte kunde komma på årskonferensen så hälsade man genom en kollega under uppropet. Nu ska man visst skriva ett vykort som kan anslås. Jag väljer att göra det hela mejlledes.

Det är väl sällan som en konferens har varit så viktig som den som hålls på Limhamn i år. Den är viktig därför att vi som kyrka är med och påverkar framtiden för oss själva, våra församlingar och för en stor del av kristenheten för lång tid. Framför allt är vi med och påverkar möjligheterna att skapa förutsättningar för att vi som enskilda och som församlingar ska kunna bli ännu effektivare i att förmedla evangeliet till människor i vårt land.

För detta behövs växande församlingar med framtidstro och öppenhet att möta människor där de är och kunna gestalta Jesu närvaro ute i samhället. Växande församlingar behöver stöd och sammanhang för att utvecklas och detta sammanhang blir bättre i en större gemenskap än i en minskande, med allt snävare vyer och krympande resurser.

Om jag hade varit på plats på Limhamn den här veckan hade jag pläderat för ett ja till avsiktsförklaringen helt enkelt därför att det är den enda väg vi som kyrka har att gå om vi vill vara med och göra skillnad för Guds rike både idag och i framtiden. Vi behöver den gemenskap som kan skapas tillsammans i en gemensam ny kyrka ihop med baptister och missionare.

Vänner, låt inga negativa röster få lura er att gå in i isoleringens återvändsgränd. Använd det ekumeniska sinne som var kännetecknande för John och inte minst Charles Wesley. Slå in på den väg som kyrkoordningen så tydligt anger. Rösta ja på lördag.

Jag önskar er alla Guds välsignelse över högtiden på Limhamn.

God bless,
Peter

Tänk själv/ Läsa i livet sa...

BE: Inte förrän nu begrep jag det där med valen. Två båtar har nu kört på val. Vet inte hur va(n)ligt det är. Mig har det aldrig drabbat.
PS: Tack, lycka till med ditt jobb och att vara katt bland hermelinerna (eller om du är tvärtom)
/PA