måndag 29 juni 2009

Ovanlig morgon en ovanlig vecka med ovanliga perspektiv



Sett Smöger från ostsydost hela natten. Det är inte vanligt. Med de ostliga vindar som nu rått under fyra-fem dygn får man pröva nya stenar i havet, och nya sidor. Så som livet ska ses.

Kanske ser du inte Smögen på kortet, men det sticker upp ett dominerande vattentorn och där intill ett kyrktorn. Vatten och Ande över Smögen, några fingerbredder till vänster ligger Hållö, "det var julafton sjuttiotvå" där Briggen Blue Bird gick i kvav, enligt Evert Taube. Hon gick i kvav, men en sensommardag, men det blir väl inte lika poetiskt. Då kunde man väl inte skriva om en "nerisad rigg". Det var Karl Stranne från Smögen som surrades till rors, och blev kvar, i kvav.

Idag hade han knappast fått fart, i varje fall inte i morgon-bleket. Det talas norska i grann-båten innanför, de som guidade oss till en god vik. Här och var är varannan båt norsk. Gillar språket, Bohuslän kan gärna bli norskt, kanske hela landet. EN nordisk eller skandinavisk stat. Det vore något för det 21a århundradet.

God semester när det är er tur...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det har inte med ditt inlägg att göra men jag vill ändå dela:

Statskupp i Honduras!
Jag vet inte om jag kan säga att det låg i luften? Jag var med familj och vänner i Honduras för ett halvår sedan. Hos hondurianerna fanns en försiktighet som frustrerade oss som gäster. Helst borde vi inte röra oss för mycket på gatorna.
Ett land som inte haft några större orogligheter på förhållandevis länge.
Ett land med epitetet "lilla USA".
Mycket tal om mitt hus och min del av landet.
Ett land med mängder av jordlösa människor.
Kanske har det varit en krutdurk?
Att sen ha en president som glider åt vänster.
Jag kan inte historien speciellt väl men kan ändå ana...
Igår träffade vi vänner som är i Sverige på besök, från Honduras, som vi träffade i vintras. Nu vet dom inte hur och om dom kan resa hem. Och hur kommer det att kännas när man kommer hem till ett land där det skett en statskupp, medan man var bortrest? Det hela kommer väldigt nära.
Det finns mycket mer att säga och analysera förstås. Jag läste en blogg där någon till och med skyllde på kontakter med Hizbollah. Det visar att det här kan vara större och röra mer än flyktiga mediakommentarer.

Be gärna om fred!
(bengt.påwebben.se)med å!

Anna sa...

Varför ska landet tillhöra Norge? Utveckla gärna dina tankegångar..