söndag 6 september 2009

Öva dig i medmänsklighet


(Post preedikan: Hur välvalt det var att använda Pinocchio visade sig hängde samman med hur mkt man gillade (eller ogillade) den nye boråsaren. En nyckelmening tycker jag själv är den om P. som blev människa och övade sig i medmänsklighet. Texterna handlar uppenbarligen om att det viktigaste inte är att lära rätt men leva rätt.)

(Predikan i Wesleykyrkan i Borås 6 sep 2009, tack alla som bidragit med kloka tankar.)


Temat för dagen är Medmänniskan. Det borde vara temat varje söndag, och alla andra dagar. Samariern, Pinocchio och Moder Teresa har guidat mig under veckan.

Vad är egentligen en människa? Pinocchio drömde om att bli människa. Ett habilt hantverk av människa och ett ingrepp av något överjordiskt gjorde det möjligt. Utrustad med ett utmanande samvete lärde sig dockan, som Gepetto tillverkat, att undvika lögnen och kanske undanflykterna.

Jag undrade väl som alla andra vad Pinocchio hade i Borås att göra, men under den här veckans predikoförberedelse har jag omprövat honom. Vem visste att han kunde vandra i lag med den barmhärtige samariern?

Medmänniskor – det tar ett tag innan begreppet sätter sig i oss. Oftast är det lättare att vara emot. Bibeln talar gärna om motmänniskor. Fariséer är urtypen, hela den bibliska kulturen frossar i att beskriva motmänniskor; främlingar, fiender, tvivelaktiga, sådana man inte kan lita på. Paulus skriver om sin egna medarbetare i en stund av dysterhet ”Alla tänker bara på sitt, ingen på Jesu Kristi sak.”

I berättelsen om mannen som reste mellan Jerusalem och Jeriko är det prästerna och leviterna som får illustrera motmänniskorna, de som väljer att inte vara medmänniskor. Samariern var avskydd, någon man såg ner på, främlingen, den opålitlige, får spela rollen av medmänniskan. Folk som lyssnade till Jesus måste både ha rasat och skrattat. Det var en alltför tokig historia. Men – som ofta – skrattet satte sig i halsen.

I Borås står sedan ett år Pinocchio staty. Gepetto var en fattig dockmakare. Han skapar en dag en docka, som någon han skulle vilja umgås med, få rå om. Som i ett mirakel visar sig dockan börja leva. Dockan - Gepetto döper den till Pinocchio efter träslaget med samma namn - får som hjälp att bli en snäll docka ett samvete i form av en syrsa.

Varje gång dockan ljuger får han näsan förlängd. Till slut visar sig dock Pinocchio så snäll, och han får bli en riktig pojke, som han genom hela boken önskat. Pinocchio blir en människa.

Sensmoralen är tydlig. Det kräver ett mirakel att göra dockan till en pojke, det kräver övning för att bli en medmänniska. Prästen och leviten försökte, och misslyckades. Den okände och ökände främlingen steg fram och visade de mänskliga kvaliteter som gick utanpå självupptagenheten, som inte följde undanflyktens röst och sedan gjorde sig mödan.

Bibeltexterna ställer två frågor och ger ett besked:
• Ska jag ta hand om min bror? (undrar Kain i 1 Mos 4)
• Vem är den mannens nästa? (frågar Jesus i Luk 10)
• Detta är kärleken: inte att vi har älskat Gud utan att han har älskat oss. (skriver Johannes i 1 Joh 4)



I Ska jag ta hand om min bror?

Omsorgen utgår från det nära. Så är mänsklig gemenskap byggd. Vi blir till i ett utbyte av de mänskliga förutsättningarna. Sydafrikanerna talar om Ubuntu. Jag blir till genom andra, jag är inget utan andra människor. Ditt lidande är mitt. Min glädje är din. Det krävs en by för att fostra ett barn – säger man på samma kontinent.

Är detta mänsklig kunskap som håller på att gå förlorad? I välfärdsbygget och kommersialismens modernitet riskerar frågan om min nästa besvaras med dels att det är någon annans ansvar, och dels motfrågan; vad tjänar jag på att hjälpa till.

För Kain var det mer dramatiskt än så. Avunden hade slagit till, Kain var en mördare, en brodermördare. Med blod på sina händer fick han märket från en förlåtande Gud. Det är här, i brytningstiden mellan döden och kärleken som frågorna om nästan ställs. Ska jag ta vara på min broder? Alla kulturer har svarat JA. Hur lyder dagens svar?

II Vem är den mannens nästa?
Frågan Jesus ställer är alltså inte den självupptagnas: Vem är min nästa? Utan den iakttagande, observantas och medvetandegjorda människans fråga: Vem är den mannens nästa? Det låter lika, men på den första frågan kan svaret aldrig bli jag, men kanske är det just det som blir svaret på den andra frågan. Jag gör skillnad.

Som vanligt tar Jesus med oss på en vidgad resa. Horisonten vidgas. Vi frågar inte (längre) bara om brodern. Jesus frågar om främlingen.

Den som visade honom barmhärtighet, svarade den lagkloke som kanske ville gillra en fälla åt Jesus. Gå du och gör som han – löd Jesu svar.

Det är som om det nu blir på allvar. Vi vet att inte vi kan hjälpa alla, svaret blir då lätt att vi låter bli att bistå någon.

Nästan bor nästgårds, så har vi kanske tänkt oss det, och det är inte fel. Inte alls. Problemet är möjligen att grannskapet vidgas. Det fanns strängt taget inget skäl för någon att hjälpa mannen som hade råkat ut för rövare. Vi kan förstå leviten och prästen, men hela undanflykten förstörs av samariern som stannade.

Varför var inte han bekväm, eller rädd, eller stressad? Hjälpen sträcktes fram från den minst tippade. Den osannolika hjälten, och genast faller ljuset på de som inte lyckades hålla samman sitt budskap, sin tro och sina liv.

Vi är där på sluttningen ner från Jerusalem till Jeriko. Det finns fem roller att tillgå: Den slagne, leviten, prästen, samariern och åsnan. Jag har uteslutet rövarna, de var den här historiens givna motmänniskor. Men några till lierar sig med dem, och vänder lidandet ryggen. Predikans fråga blir – vilken roll blir min, och din?

III För att Gud har älskat oss.
Johannes ger oss svar: ”Detta är kärleken: inte att vi har älskat Gud utan att han har älskat oss och sänt sin son som försoningsoffer för våra synder”, skriver Johannes. Han som hade gått i Jesu kärleksskola, Lärjungen som Jesus älskade.

Moder Teresas som tränade på medmänsklighet formulerar det i en fråga:
"Jag är inte säker på exakt hur himlen kommer att se ut, men jag vet att när vi dör och det börjar bli dags för Gud att döma oss, kommer han inte att fråga 'Hur många goda gärningar har du gjort i ditt liv?'. Han kommer snarare att fråga: Med hur mycket kärlek har du gjort det du gjort?”

Johannes´ och Teresas fokus är klokt. Vi kan lätt fastna i prestionskraven, kvalificeringsgränsen för att vara medmänniska. Men det är ytterst inte vår kärlek som räknas, utan hur vi ställt oss i flödet av kärleken från Gud. Där tränar vi oss på medmänsklighet. Moder Teresa såg Jesus i dem hon mötte, det var hennes träningsmetod. Johannes såg djupdimensionen av att vara bristfällig människa. Varesig tro eller kärlek produceras hos oss, det är utflödet av Guds nåd. Det är i Gud som vi lever, rör oss och är till.


Pinocchio drömde om att bli människa. Prästen och leviten försökte, och misslyckades. Den okände och ökände främlingen steg fram och visade de mänskliga kvaliteter som gick utanpå självupptagenheten, han följde inte undanflyktens röst och sedan gjorde han sig mödan. Kort sagt; han tränade på medmänsklighet.
.

17 kommentarer:

Bengt E sa...

Att bli människa är vad det handlar om. Gör som Gud, bli människa. Det var det bästa Han kunde komma på och då bör det ju duga för oss.

Anonym sa...

Tycker det finns TVÅ viktiga poänger i dagens evangelietext.

1: Ingen vinner evigt liv (frälsning) genom någon annan väg än den nådesväg som Jesus själv är.

2. Frågan är inte "Vem är då min nästa. Den frågan är i det närmaste osmaklig, utan fråga ska vara: Vem kan jag vara en nästa för?

Berndt Isaksson
http://berndtisaksson.dinstudio.se


Mvh

Berndt

Anonym sa...

BI har som vanligt inte fattat vad den kristna tron går ut på!

Tänk själv/ Läsa i livet sa...

Hugg inte så på BI var gång han yttrar sig. Nu har han ju ett rätt av två, det är en klar framgång./PA

Anonym sa...

Jag övar mig i medmänsklighet och gratulerar BI till ett rätt av två!

Anonym sa...

Oj, nu blev jag nyfiken. Vilken av mina två punkter menar PA är en felaktig slutsats?

Mvh

Berndt

Anonym sa...

BI: Antar att du läst min predikan. Vi läser texten lika om vad som är den verkliga frågan: Vem är den mannens nästa? Poängen som Jesus gör är att svaret mest sannolikt är: JAG. Det begriper åhörarna.

Ett rätt.

Hur du i angiven Lk text läser ut din p. 1 är ännu vår gåta.

"Gör som han" är Jesu svar. En samarier blir föredöme. De (samarierna) trodde fel men samariern gjorde rätt. Prästen och leviten hade "rätt tro" men "levde fel".

I den här texten är handlingen poängen.

Barmhärtighet är din, och min, hemläxa./PA

Anonym sa...

Till PA

Det förvånar mig att du inte kan se att även min "punkt 1" tydligt finns med i bibeltexten vi båda predikade över i går.

Den lagkunnige levde i det stora självbedrägeriet att han var stadd på livets väg genom de laggärningar han levde efter OCH som han intalat sig att han klarat av att leva efter till fullo hela sitt liv. Jesus vill ta honom ur detta självbedrägeri och visa honom att vi alla har kommit till korta inför Guds fullkomliga lag och att vi alla är syndare, och har vi syndat i ett så är vi lika förlorade som om vi brutit mot allt osv.

Men den lagkunnige hade fram tills nu levt i en bedräglig självrättfärdighet - att han han var god som han var och att inget fattades honom, allra minst den frälsande nåden som bara Jesus kan ge.

Och då blir Jesus den skicklige själavårdaren som i samtalet visar honom att vi människor kan inte nå evigt liv (som den lagkunnige frågade efter) genom laggärningar eller genom att bara vara en "hygglig svensson".

Eller med andra ord: en av poängerna i bibeltexten är att Jesus ville få denne man att inse att han måste söka en annan frälsningsväg än lagens väg, nämligen den nådens frälsningsväg som personen Jesus själv är, den som samtalade med honom ansikte mot ansikte. Det egentliga svaret på den lagkunniges fråga om hur man får evigt liv är ju det som Bibeln alltid ger: Tro på Herren Jesus så blir du räddad (frälst). Men ibland så får den skicklige pedagogen Jesus använda sig av olika "knep" för att få människor att se denna sanning. Den lagkunnige behövde som ett förta steg bli tagen ur sitt stora självbedrägeri att han kunde frälsa sig själv i egen kraft och i egen förträfflighet.


Så därför bör verkligen båda "mina" punkter lyftas fram i en predikan över nämnda bibeltext.

Mvh

Berndt Isaksson

Anonym sa...

BI: Det jag saknar i din förförståelse är det remarkabla att Jesus ger samariern "idolstatus". "Gör som han!" Liksom han lyfter fram änkan med skärven, barnet...

Det handlar mer om att leva rätt än att lära rätt. /PA

Anonym sa...

Varför säger du att du saknar det i min förståelse av texten. Vi har ju redan konstaterat att vi är överens om punkt 2.

Mvh

Berndt

Anonym sa...

PA du säger ” Det handlar mer om att leva rätt än att lära rätt.” Det där är ett uttryck som ajg sett användas ofta i olika sammanhang de senaste åren, och det kan ju låta tjusigt vid en första anblick ett sådant citat, men ack så förrädiskt. Att vi ska leva rätt, medmänskligt och med Guds kärlek i våra hjärtan får nämligen aldrig framställas som att det sen inte är så viktigt eller ens lika viktigt med den rätta läran. Då hamnar man nämligen snart ute i liberalteologisk tro, interreligiös villfarelse och i ett falskt evangelium som saknar både ljus och salt.

Berndt Isaksson

Tänk själv/ Läsa i livet sa...

... saknar ljus och salt."

Nej, tror inte det. Det är i hög grad en tilltro till Gud. Det är inte en tillfällighet att kärlek och trons praktiska konsekvenser är så framträdande i Bibelordet.

"Den rätta läran" blir lätt fariseism. Ingen tillfällighet att Jesus varnar för dem. Det är de groparna du riskerar att hamna i.

Jag vet att vi har olika syn på detta, uttolkningen av den barmhärtige samariern visar det.

Men jag uppskattar samtalet om det.

/PA

Anonym sa...

Paranoid personlighetsstörning är en diagnos som betecknar en personlighetsstörning (mer) med paranoida särdrag.

En person med paranoid personlighetsstörning uppfattas ofta av omgivningen som en person som håller hårt på sina rättigheter.

Personer med denna typ av personlighetsstörning är misstänksamma och de tenderar att tolka erfarenheter och upplevelser negativt. Eftersom de förväntar sig att behandlas illa eller utnyttjas söker de ständigt efter tecken på att de blivit lurade och utnyttjade. Andra människors neutrala eller till och med vänligt avsedda handlingar kan uppfattas som fientliga eller hotande, vilket påverkar relationer med familj, arbetskollegor och andra. Personer med paranoid personlighetsstörning kan utan anledning tvivla på och ifrågasätta vänner och kollegors lojalitet och pålitlighet. De är ofta fientliga och reagerar med ilska på kränkningar, som de har svårt att glömma och förlåta.

Anonym sa...

Hej whoever som gjorde den diagnostiska djupdykningen. Har du haft en sårskorpa nångång? När såret är nästan läkt så kliar det, och då kan vi inte låta bli att vara där och pilla och riva, tills sårskorpan trillar av och såret blöder igen. Jag är tveksam till om fenomenet är värt så många ord, och tänker hellre "nästan läkt" än "fortfarande skadad". Hej från Elisabeth

Anonym sa...

Är inte vi alla lite paranoida?/PA

pastorns Ingridienser sa...

Intressant debatt...
Är det inte det som är en del av predikan över medmänniskan- att inte säga "dom" utan "vi" ? Vi är människor tillsammans, som på ett eller annat sätt behöver varandra. Kyrkan har tex alltför mkt talat om "vi och dom". Och jag undrar vilka "dom" är.

Anonym sa...

PA du säger: ""Den rätta läran" blir lätt fariseism. " slut citat.

Och visst finns den risken, men det finns ingen som helst logik eller rim och reson i att vi då skulle köra ned i det andra diket där inte den rätta läran är viktig, sida vid sida med medmänsklighet osv. Den kyrka som inte tycker att det är så viktigt med läran kör mycket snart vilse i villoläror och i en osund tro.

Biblisk tro ska vara lika mån om den rätta läran, som vi är måna om att visa barmhärtighet i det att vi ska VARA medmänniskor, och inte bara fråga "Vem är då min nästa", som den lagkunnige frågade. Vår tid behöver kristna som är apologeter (var enda dräng och piga)såväl som att vi samtidigt är barmhärtiga som samariern i Jesu liknelse.

Berndt