fredag 24 september 2010

Afrika


Intressant att ordet fri står där mitt i.

Denna kontinent som hänger i ekvatorn och rymmer så mycket olikhet, bekvämt förpackad i det lätt nedsättande Afrika.

Det är därifrån vi kom. Allihop. Det tror man inte. Som sedan exploaterats och ännu utnyttjas.

Jag har haft förmånen att kika in på kontinenten här och var. Ökenfolk i Sahara, somaliska vänner, kollegor i Sudan, unga tjejer i Rwanda och Burundi, besökt små bergsbyar i östra Kongo, kikat ut över Tanganyikasjön, rest över Kongofloden mellan världens två närmaste huvudstäder.

Men det är från Sydafrika som kontinenten öppnat sig för mig. Kallar det mitt tredje hemland. En av de första jag skrev till om min oönskade skilsmässa bor där. Svar med vändande mail.

Vi kommer alla därifrån, nu är den väldiga kontinenten huvudtema på Bokmässan. Smakprov hemifrån!



1 kommentar:

Anna sa...

Läste någonstans att man nu tror att alla inte alls kommer från Afrika utan att det fanns flera olika grupper av förmänniskor som "växte fram". Märkligt om det är så. Då känner man sig lite lurad, jag har ju alltid trott att vi alla är en, på det viset...