måndag 20 september 2010

Folket har talat, NYVAL väntar

Som vanligt efter ett val grunnar man på vad folket sagt.

Att raSSismen nu krupit över sundet på allvar är alldeles klart. Tänker alltid när jag ser politiker i teve "skulle jag vilja köpa en bil av dem mannen (kvinnan)?" skulle jag sett Jåkesson i bilhallen skulle jag springa.

Men det är inte det väljarna har gjort. De har röstat på dem i kommun, landsting och särskilt till Riksdagen. Det bygger en helt ny scen för regeringsarbetet.

Detta är vådan av tvåpartisystemet (egentligen tvåbloclssystemet). Sveriges statsskick och valsystem är inte gjort för denna situation.

Jag föreslår nyval. Bryt upp blocken. Rösta på bäst choice och låt en regeringsbildare plocka ihop en majoritet, skriv regeringsprogram EFTER val.

Annars måste på sikt valsystemet ändras i riktning mot ett brittiskt system med enmansvalkretsar - vinnaren tar allt.





Inga kommentarer: