Livets drama undgår ingen av oss. Vi är inte bara åskådare med bästa plats, livet levs inte från parkett. Det sker på scenen. Och vi är djupt indragna i skeendet. Guds marsch över terra firma är en knivskarp kärlekens väg. Som Bartimaios hamnar vi ibland vid sidan av, blinda för det som passerar revy på vägen. Har vi då mod att ropa vårt Herre förbarma dig – erbjuds möjligheten att dras in i dramat, komma upp på vägen och blir en aktör, en medskapare, på livets stora scen. Så börjar våra gudstjänster, vet vi att vi med Bartimaios ropar ut vår önskan att få ta del av dramat?
Jesus sa: Kalla hit honom. Lärjungarna var snabba att förmedla budskapet: Var lugn, stig upp, han kallar på dig. Mark 10:46-52
Jag skulle säga att kristen tro och budskapsförmedling handlar om matchning och timing. Orden och symbolerna blir för jämntjocka och används sammanhangslöst. Jesus var mästare i dessa båda grenar, en del av dem framgår av evangelierna, en del av dem missar evangelistena, där fanns redan så många skikt smetade på bilderna av den färska upplevelsen av Gud mitt i världen.
Det äkta mötet mellan människor bär doft och synintryck som ibland förstärker orden, ibland bildar de dess motsats. Evangelium luktar av endorfiner, hormoner, svett, blod och tårar. Det är på riktigt.
Matchningen handlar främst om hur historien – Guds handlande med sitt folk och enskilda människor, främst förmedlat genom Bibelordet – och livets utmaningar möts. Jesus var behjälplig. Tydligast är det i texten om Emmausvandrarna. Dåtid och nutid knyts ihop. Skrifterna belyser vår stig, vi blir en del av skeendena och de blir en del av vår vandring.
Timingen handlar om det lyssnande, seende mötet. Vi kalibreras för det verkliga mötet. Behoven utväxlas mellan oss, djupen blir synliga.
Det är här någonstans som jag fått blick för postkristendom. Bilden är på ett sätt urgammal – samma gamla uppdrag – samtidigt är den rykande ny. Våra ord bär inte, kanske har vi inte ens integrerat dem själva i oss (det man kallar internalisera) och ffa når de inte ut, för de är hämtade från en annan tids världsbild.
Detta är nu utgångspunkten för Tala om Jesus II, men den kommer inte att heta det...
Läs ettan!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar