onsdag 24 augusti 2011

Idag blir min

avgång mera offentlig. Ska inte överdriva betydelsen av den. Men har skrivit i dagens nummer av Sändaren.

Möjligen kunde mina huvudpunkter framgått ännu tydligare:

Mina motiv och min kritik har nog följande huvudpunkter:

Av personliga skäl (egna bekymmer) orkar jag inte föra framtidens talan. Det behövs särskilt nu.

Vi har laddat den nya kyrkan med för gammalt krut (och jag talar inte främst ålder): Personellt, strukturellt och organisatoriskt.

Vi vågar inte konfrontera de verkligt dramatiska (framtids-)frågorna, eller den förödande konflikten mellan två bristfälliga tolkningsparadigm.

De gamla samfunden släpper inte taget.

Vi har inte "devotat" oss tillräckligt radikalt. Jesus är tuffare.

Det handlar inte om spänningar mellan de tre ingående samfunden eller deras teologier. Det handlar om handlingsberedskap i en helt ny tid.

Kort sagt. Vi tar inte saken - om en NY GEMENSAM kyrka - på tillräckligt allvar.

Är det då kört? Alls icke. Men släpp loss hungrigare vargar! Beslutet om ny gemensam kyrka var rätt och nödvändigt. Nu ska jobbet göras.

2 kommentarer:

Anonym sa...

PA
En folkkyrka för alla oavsett kön,ras och sexuell läggning.
En folkkyrka bortom tomma kyrkliga ritualer och stelbenta moralregler och överandlig karismatik.

Du har utryckt dej så bra och går i Jesu fotspår.

Benny Fhager

Anonym sa...

Din artikel är strålande! Tråkigt att du lämnar. Du behövs.

Nanna Palle