lördag 29 oktober 2011

Utan GUD

Inför Gud och med Gud lever vi utan Gud, sa Dietrich Bonhoeffer, citerade Martin Lind på Överås i går, fredag.

Intressant. Martin tydde det i linje med Jesu ord på korset: Min Gud, min Gud varför har du övergivit mig...

Jag tror att Bonhoeffer framställer det i just det sammanhanget själv. (Men jag hittar inte just nu mina böcker i ämnet.)

Men jag undrar om han inte läser Bonhoeffer fel.

Jag har alls inget emot att läsa om den utblottade guden, så beskriver Paulus det i Filipperbrevet 2:7 avstod från allt... (Han tömde sig på allt... är tydligen den mer bokstavliga tydningen). Det är bilden av den fulländade solidariteten.

Men jag undrar om inte detta uttryck ska läsas mer med tankarna på det Bonhoeffer också talar om, nämligen religionslös kristendom.

När vi kallas att leva, tyda och uttala Guds ord på ett sådant sätt att världen förändras och förnyas då kommer det att ske på ett nytt språk, alldeles religionslöst, men så befriande och förlösande som Jesu egen gestaltning. Ett verkligt sätt att tala om Gud, handlar om gestaltningen av att Gud är där, mitt i världen.

Inför och med, ska läsas samman med utan. När Gud är i sin värld behöver vi inte tala om GUD. Och vem hänger på korset om inte GUD.

Fisken frågar inte om havet finns, den lever i och av det. Är min mera litterära tydning.

Vad säger folket?



1 kommentar:

Anonym sa...

Tänk själv + gud & Co.......... någon har humor asså...