tisdag 15 maj 2012

Med visst vemod

låter jag efter ikväll på Överås kl 19oo Paulus tystna.

Förmätet och med hybris har jag sedan hållit ett tjugofemtal tal om honom. Skrivit två rätt ambitiösa böcker, kanske pompösa. Fast rätt tunna. Orden har ännu inte öppnat de perspektiv som jag har velat förmedla. Samtalet inte tagit fart.

"Alla i Asien har övergivit mig..." skrev Palle i sitt sista brev. Gouldner läser det som en maktkamp i den unga kyrkan. Jerusalem hade stärkt sina positioner. Så kan det va. Men jag tror inte det.

Jag tror att den vision, den uppenbarelse som bar Paulus inte landade in hos människorna. De ville ha tydligare regler, en fyrkantigare tro. De ville kunna dra upp en gräns. Inne och ute. Med eller bortstött. God eller ond.

Så då. Nu ännu.

Identifierar mig med honom. Hybris.

Hans ord kan läsas. Och mina.

Kristuskunskapens doft...

Efter sommaren kanske mitt korståg fortsätter. För frågan om på vilken sida om korset vi lever kan vi ännu tala länge om...




5 kommentarer:

Lena Huld sa...

Du får inte tystna! Fortsätt vara enveten...

Anonym sa...

Jojo. Men han tystnar för sommaren. Sen. När dagarna blir kortare hoppas jag någon har läst och vi kan föra ett samtal som går på djupet. Alla har övergivit mig, sa Palle. Det säger inte jag. Än
PA.

Anonym sa...

Tack för ditt engagemang PA.
Du behövs.
Benny Fhager

Anonym sa...

Tack för ditt engagemang PA.
Du behövs.
Benny Fhager

Anonym sa...

Tack för ditt engagemang PA.
Du behövs.
Benny Fhager