torsdag 10 april 2014

Poetisk teologi



Marta


Vi talade inte om något annat
ofta passerade han vårt hem
våra liv var hopbundna;

Lasarus hade honom
att tacka för sitt liv;
Maria var kär i honom,
men erkände det aldrig

Jag stod, som vanligt, vid spisen
han slet så hårt, mitt nästan
oanvända modershjärta
kokade över då han kom

Hans lärjungar avgudade honom,
jag såg en man
som var fånge,
slukad av ett uppdrag

som brann i honom
och slet på honom –
bara jag såg det, tror jag
och tyckte han var oförsiktig

"Vila dig", sa jag alltid
"Marta", sa han
sen talade vi inte mer om det,
vi visste var vi hade varann

Jag såg in i hans ögon –
han ville slippa undan,
hans ork var på upphällningen,
men jag lastade honom inte

serverade nybakt med färskost,
olivolja att doppa brödet i,
och ibland en grönsaksgryta
på rotfrukter, bönor och kikärter
kryddad med kummin, mynta,
senap eller lagerblad,

gav honom en skön kudde,

visste vart stigen ledde...





Ur sviten tolv dikter i påskens tid.
Poetisk teologi, dikter för kyrkoåret 2014








Ikväll kl 18 serveras Martas gryta. Centrumkyrkan. Kållered.




Inga kommentarer: