Det handlar om livet. Varje dag.
STIGEN FRÅN HOSIANNA
TILL HAN ÄR UPPSTÅNDEN
I
Jerusalem slets mellan idealen
att foga sig i romarnas värld
eller söka vägen till templets frid
eller strida med gerillan i bergen
eller...
... strunta i alltsammans
och bara överleva
en dag till
Pesach väntade
en aning av GUD
helighet mitt i kaos
tro mitt i förtvivlan
rättfärdighet i ondskans öga
II
Näktergalen
lyfte mot himlen
sjöng tonsäkert
till tidens basgång
av Undergångens profeter
III
På Tempelgatan
spanade en landlös
efter en smula
av barmhärtighet
på prästernas gård sökte en hemlös
en sten att vila sitt huvud mot
och en tystnad att betvinga
tidens vassa tand
IV
som ett eko
ett rykte
vibrerade en ton
den kom nerifrån gränden
klängde längs hustaken
ekade mot den vita fasaden
en sång från annan tid
en psaltarsång från kungens era
V
Hosianna
bara det
ett ord
en sång
ett minne
VI
Hosianna
en kapsel av tid
en annan tid
den Store Kungens tid
då var det GUDs tid
VII
Nu till åsnans tramp
ett ljud från marginalen
sjöng folket åter
kungsorden
med en underton
av korsfäst
och svek
VIII
Jesus rider in
IX
En stadsvandring
med templet som origo
en raid mot Det Allra Heligaste
och offermynten
skallrade mot sandstenens
mjukgångna yta
en måltid dukas
i hemlighet
min kropp
mitt blod
mitt liv
min död
eran död
ert liv
X
Vaktstyrkor marscherar gatans sten
prästernas tempelmilis
Herodes styrkor
Pilatus exilarmè
nattens makt
vapenslagen glänser i mörknatten
i människornas tid
XI
frige Barabbas
faderns son
korsfäst Jesus
faderns son
XII
Pilatus tvådde sina händer
prästerna hummade om gudomlighet
templet teg i natten
och förlåten brast
den natt då Jesus blev förrådd
och hanen gal tre gånger
XIII
Två korslagda pålar
och en ensam
törstig
övergiven
Fader. Förlåt dem.
Nu var det GUDs tid.
XIV
Död bland brottslingarna
Begravd i berget
Hosiannasången klingade bort
Korsfästropen ekade undan
Vem var han som dog?
Vem var han då han levde?
Faderns son
XV
Påskdagsmorgon
dagen efter sabbaten
dagen efter
efteråt
XVI
en oro besökte den döde
i Dödens stängda rum
bortvältrad och bortvandrad
XVII
Himlen landade långsamt
smekte jorden med sin fot
älskade den tillbaka till GUD
XVIII
Ett nytt rop
inte Hosianna
ej heller Korsfäst
Han är Uppstånden
XIX
Svek, for sure
blod, beklagansvärt
lidande, lågvattenmärke för mänskligheten
död, dignande under mödan
försoning, förlåtelse höves alla
mest av allt
en tid i GUDs smak
när kärlekens sandal
besegrar dödens stövel
XX
Människan gick in i sin Herres glädje
och blev den hon skulle bli och vara
(Påsken – judarnas Pesach – var eftertankens stora tid. Den dramatiska berättelsen blir lätt utomjordisk, utopisk och religiöst överladdad. Men handlar ytterst om det svåraste av allt: Förvandling. Att bli det vi kan vara: Sanna människor.)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar