tisdag 13 april 2010

Det rullar på

Volvo - den stolta avknoppningen av SKF - eller var det tvärtom. Kullager blev en hel bil. Min pappa uppfann upphissningsbara bäddar i duetten - stod på svenska mässan och skulle kränga dem. Ingen säljsuccé. Men vi hade - fem pers i Duett - dagens klumpiga husbilar kan slänga sig i väggen.

En 144 hade vi också, automat. Pappa blivit gubbe.

En av de första bilarna jag disponerade var Tomas Boströms amason. Några vinterveckor. Sen blev det tyskt, folka, opel, fordar.

Under nittitalet återvände jag till Volvo, 944 - härlig bil - stack sedan emellan med en dikeskörning och körde audi, återvände snabbt till Volvo - s60 - automat, blivit gubbe.

Under tiden har jag blivit amerikan, ford jagar mig, numera kines.

Dagens nyhetstopp var att volvo kommer att försvinna in i det kinesiska folkhavet. Det tror jag nog också. Saab i ryska händer och volvo i kinas. Lite tidstypiskt - vi står inför förändringar vi ännu inte riktigt begriper. Ljuset har flyttat mot soluppgången. Den pigga kolonin på andra sidan havet seglade om Europa under 1900-talet - vi ägnande oss åt krig som USA vann åt oss! - och nu har oljemiljarderna fladdrat förbi utan att araberna riktigt fick till det. Nu går motorn i borte Asien. Ryssar - om de får ihop det, indianer och kinaeser - där står snart Wall Streetsarna. Singapore blir Paris och Kuala Lumpur Silicon valley och i Bangkok sker de första hjärntransplantationerna (hjärna och dator blir ett)...

Could be.

Var det bättre förr? För vilka?

1 kommentar:

Bengt sa...

Folkan minns jag. Tror det var den vi åkte på konvent till Eskilstuna i? Inte så snabb uppför om jag kommer ihåg rätt.