torsdag 15 januari 2009

Polariserad värld

Går det inte att göra enklare? Lyssnade på partiledardebatten, spår av ideologi men mest opposition och regering som talade. Så lät det under mina tolv år i riksdagen. Nya partier på ömse håll, men samma typ av agitation. ”Ni har makten men ni gör inget.” – säger oppositionen. ”Ni bara gnäller, vad föreslår ni?” – säger regeringen. Lyssnade i morse på den israeliska ambassadören. Han fick frågan många gånger; vad säger du till dem som förlorat sina barn i attacken. ”Det är Hamas fel!” – svarade ambassadören. Ryssland skyller på Ukraina som skyller på Ryssland.

Går det inte att göra bättre? Är det inte i kristid som man kan förenas och göra gemensamma kraftansträngningar? När byts repliken ”Det var inte mitt fel!” ut mot orden ”Jag tar ansvaret!”

Jag tycker livet är för kort för kivande.

(På Läsa i livet har jag lagt ut ett nytt avsnitt. Formen för dialogen behöver utvecklas. Styr mig...)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tack. Det är precis det som behövs. Att var och en tar ansvar för SINA handlingar istället för att skylla dem på motparten. Så länge man inte ser sin egen del i en konflikt kommer man att ha konflikten kvar. Det är ingen skillnad mellan personliga relationer eller relationer mellan stater.

Anonym sa...

Så uppfriskande att läsa!

Anonym sa...

Kusinpartiet kommer att verka för att - redan från förskolan skall elever läsa två timmar etik per vecka. Målet är att eleven tillägnar sig kunskap och träning i att ta ansvar för sina handlingar. Eleven skall även få insikt om hur ett agerande eller ett beslut får konsekvenser i en framtid. Målet är att träna elevens analytiska förmåga utifrån ett helhetsperspektiv där emotionell upplevelse och konsekvenser fokuseras.

Exempel om jag tar Lisas spade så blir hon ledsen. Om jag sen också slår Lisa så gör det ont på Lisa. Då blir Lisa arg och slår mig... jag hade inte bara snott spaden utan också slagit henne med hennes egen spade som hon fått i födelsedagspresent... och nu slog hon mig....