lördag 14 februari 2009

Att skriva…


Sedan två år ägnar jag en del av min tid till det jag drömt om i minst fyrtio år. Skriver. Dvs jag har alltid skrivit, ända sedan jag som förskolebarn lärde mig att rabbla alfabetet baklänges.

Jag har nu skrivit 3-4 romaner, jobbar med ytterligare ett par. Det finns saker som vill bli berättade.

I december hade en bokcirkel läst ett av mina andra manus, vi hade ”författarafton” hemma i vårt kök. Jag berättade om skrivandet och cirkeldeltagarna berättade om sina tankar då de hade läst mitt manus. Det var en fantastisk kväll – för mig. Att få sina egna tankar, ord och berättelser återberättade, intagna i en annan människas liv, var en viktig stund. Ordet är det instrument vi har för att klä tankar, erfarenheter och reflektioner. Samtalet är "sakramentet" då vi får dela.

Det tar tid att skriva, tid att läsa. Känns närmast heligt att ha fått låna andras människors tid att vandra tillsammans ut i den stora världen.

Mitt första manus – Båten var tungt lastad – finns nu med bland texterna som organiserats i ett Bok-SM, vinnarmanus ges ut. En sajt har öppnats, Kapital 1, och där diskuteras skrivandet och ges chans att läsa. Nu finns nära 200 manus i en ”tävling” som fortgår i etapp 1 till 31 mars, sedan ett par finalomgångar. Det är inte så lätt att hitta sina favoriter. Olika genrer och olika kvalitet, svårt att läsa via datorskärmen.

Läsare och författare registrerar sig, läser och rekommenderar tre böcker var, av detta bildas en rankinglista. Just nu ligger mitt manus någonstans mitt i listan; Båten var tungt lastad.

Jag tror att mitt bästa manus är det som jag jobbar med just nu. Men texten och processen är skör och det dröjer innan den texten når någon annans ögon, kanske aldrig.

Välkommen att läsa, kommentera…

Människor är som böcker i ett bibliotek, bara lästa blir de till Mänsklighetens erfarenhetsbas.

M o r n i n g u p d a t e
(NU HAR STARTEN
gått för nästa etapp i Volvo Ocean Race; Kina-Brasilien. Puma, Green Dragon och Ericsson 4 är i väg. Telefonica Blue körde på något hamnen och är redan på land igen. E3 och TelBlack hann inte upp till starten. Så nu är det bara tre - det är som finanskrisen - det blir inte mycket kvar...)

Inga kommentarer: