fredag 13 februari 2009

Några uppdateringar för veckan som kommer



I morgon lö läggs en ny text om Första Moseboken ut på bloggen; Läsa i livet. Välkommen in till den interaktiva bibelläsarsiten.

Likaledes i morgon ger sig båtarna av i Volvo Ocean Race från Qingdao mot Rio. Följ dem hos mig,

då startar också skidskytte-VM - om snön räcker, det följer jag, pacifist som jag är.

På söndag sänds sista tevegudstjänsten från S:t Jakob. Lasse Svensson predikar.

Nästa vecka startar skid-VM. Om snön räcker. Förstår inte riktigt varför skidtävlingar placeras där man inte har snö!

Nästa vecka startar också Metodistkyrkan I Norra Europa sin Centralkonferens I Strandby, Danmark. En ny biskop ska väljas för Norden, det blir spännande att följa.

Om det fungerar får jag en gästbloggare därifrån under några intensiva dagar. Temat är: To Serve the Present Age. Det klarläggs att avsikten med kyrkan är: ”The mission of the church is to make disciples of Jesus Christ for the transformation of the world.” Det är rätt avvägt; kyrkan är till för världen, för att världen ska tro.

Centralkonferensen kan komma att byta namn till Regional Conference, det möjliggör en nationell organisation också i USA (som idag bara har ett antal regioner: Jurisdictional Conferenses)

Inte fler än 10 församlingar i Nord- och östeuropa har fler än 200 medlemmar. (Den största i Danmark, Strandby, några norska församlingar (Oslo, Bergen, Stavanger) flera ekumeniska församlingar i Sverige och bland dem S:t Jakob)

Jag hoppas att konferensen väljer Öyvind Helliesen till ny biskop.

God natt och God morgon världen.

4 kommentarer:

Anonym sa...

En fråga: Jag var inne nyss och skulle läsa din bok och blev lite konfunderad. Sist jag läste den fanns det många fler kapitel. Nu kunde jag bara hitta fram till tolv stycken. Var har de andra tagit vägen?

Tänk själv/ Läsa i livet sa...

Förbereder nog min sorti från Bok-SM, men ligger kvar lite halvhjärtat. Det strömnar in manus, en hel de läsvärda, en del slarviga. Därför har jag skurit ned, kanske återkommer. Beklagar problemen./PA

Tänk själv/ Läsa i livet sa...

Har funderat lite vidare, samtalat med folk.

I morgon presenterar jag min bok på blogg. Har nu åter lagt ut hela texten. Skriver i morgon om att skriva och länkar till boken.

Tack för att du väckte mig, Erica - fast det kanske inte var så du hade tänkt...

Anonym sa...

Kan jag ta åt mig äran att du ändrat dig och vill göra din skrivelse publikt, bugar jag mig!
Jag tycker din bok är väldigt bra och en natt satt jag och sträckläste den framför datorskärmen, vilket är lite jobbigt för ögonen. Men jag tycker du får med personerna i din berättelse bra och jag gillade blandningen av miljöbeskrivningarna, händelse berättelsen och dina fina mänskliga broderier. Jag hoppas att få läsa mer av dig PA!