fredag 6 februari 2009

"This is my hope. This is my prayer."



Thursday, February 5th, 2009 at 12:08 pm "This is my hope. This is my prayer."

Sedan 1953 har den amerikanska presidenten deltagit på en s.k. bönefrukost i början av februari. I år var Tony Blair huvudtalare och presidenten själv hälsade de församlade. Denna dag beslutade också Obama att tillsätta ett råd för religiösa frågor, Tony Blair hade också ett omfattande sådant samarbete med religiösa ledare i Storbritannien. Obama sa bland annat:

“ … låt oss komma ihåg att det inte finns någon religion som har hat som centralt mål. Det finns ingen Gud som föredrar att oskyldiga människor dödas. Så mycket vet vi.

Centralt är det vi kallar för den Gyllene regeln - att uppmanas att älska varandra, att förstå varandra, att med respekt och värdighet bemöta dem med vilka vi delar en kort stund här på jorden. Det är en gammal regel, en enkel regel, men samtidigt den mest utmanande. Vi behöver ta ansvar för välfärden också för dem som vi inte delar gudstjänst med eller är överens med på alla områden. Det innebär att vi behöver försonas med bittra fiender för att bilägga historiska motsättningar. Det kräver inte bara tro men att ge något av oss själva åt andra för att förbättra världen. Istället för att söndra oss kan vars och ens tro föra oss samman för att ge mat åt de hungriga och ge tröst, skapa fred och bygga upp det som rivits ned.

Jag är inte uppväxt i något speciellt religiöst sammanhang. Min far föddes som muslim men blev ateist, mina morföräldrar var passiva baptister och metodister, min mor var skeptisk till organiserad religion, även om hon är den mest andliga person jag träffat. Av henne har jag lärt mig kärlek och respekt. Jag blev inte kristen förrän långt senare, då jag flyttade till södra Chicago efter college. Jag arbetade tillsammans med kyrkfolk som hjälpte sina grannar, oberoende av vilka de var. Det var där jag såg Guds goda avsikter. Där såg jag en större kallelse – Guds avsikt med mitt liv.

Avslutningsvis citerade han Augustinus som en gång sa: “Bed som om allting beror av Gud, arbeta som om allt hänger på dig.”

Det är bara som systrar och bröder vi fullgör vår höga kallelse som Guds älskade barn. Jag ber om er förbön."

Länk till Vita huset: här

Inga kommentarer: