måndag 23 februari 2009

Väldigt olika bilder av metodism

Missionsföreståndare i Svenska Missionskyrkan skrev före helgen om att Metodistkyrkan väljer ny biskop. Göran Zettergren var på plats då Christian Alsted invigdes. På bloggen finns, som överallt, plats för kommentarer.

Pastor Berndt Isaksson skrev där som han gjorde på min blogg för några dagar sedan, se nedan. Men inte bara det. En skolelev passar på tillfället att få reda på något om Metodistkyrkan.

Istället för att t.ex. hänvisa till kyrkans hemsida (www.metodistkyrkan.se) väljer Berndt att där lägga in sin syn.

Första svaret:
För mig som metodist är bibeltrohet och sionism mycket centrala begrepp.

Eleven frågade vidare om vad som kännetecknar kyrkan och får detta franka svar:
Vi arbetar med en klar medvetenhet om att presentera Jesus Kristus som den absolut enda frälsningsvägen. Utan den personliga tron på Jesus är människan evigt förlorad, men genom att ta emot Jesus som sin personlige Frälsare blir man frälst. Det är för oss metodister den absoluta grunden och utgångspunkten i allt vårt arbete.

Inte ett ord om nåd, helgelse, "all religion är social religion" och mycket annat som man kunde ha skrivit om metodismen. Det finns verkligen olika bilder. En del av dem förskräcker.

Biskoparna lämnade ett fantastiskt herdabrev till konferensen. Såvitt jag vet finns det ännu bara på engelska, men sänd mig en hälsning så får du texten. Det som där står kallar jag metodism. På ett förnämligt sätt har de använt sig av inkarnation: Gud blev människa. Vi ska ha ett inkarnationellt förhållningssätt. Några klipp:

Jesus was not a occasional visitor. He was not a stranger. He made a total identification with the human race. He was one of us.

“These distinctive emphases of United Methodists provide the basis for ‘practical divinity,’ the experiential realization of the gospel of Jesus Christ in the lives of Christian people. These emphases have been preserved not so much through formal doctrinal declarations as through the vital movement of faith and practice as seen in converted lives and within the disciplined life of the Church.”

the first Methodists had a good understanding of the practical consequences of incarnation

you do not necessarily make a difference by being different. The basic idea with incarnation is identification, and “moving into the neighborhood”


Det är ett annat sätt att beskriva metodism, med det känner jag mig hemma.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag kan inte annat än att hålla med dig! Tänk att en person kan utge sig för att ha svaret för en hel kyrka, det om något är för mig oerhört inskränkt!

Peter Svanberg sa...

Tack PA för en spännande blogg! Förstod nog att Berndt skulle hitta hit förr eller senare. Väljer att inte kommentera hans insats på Göran Z:s blogg.

Däremot känns det oerhört gott med de utdrag från biskoparnas budskap som du anför. I vår tid är det inkarnationella perspektivet kanske viktigare än någonsin. Jag upplever att här har vi i vår metodistiska teologi ett strakt bidrag till en ny gemensam kyrka.

God bless,
Peter

Peter Svanberg sa...

ja, du får gärna skicka ett ex till mig.