söndag 1 mars 2009

Deadlines och andra lines

Livet har EN deadline. Helst talar vi inte om den, skjuter den s.a.s på framtiden. Det är väl egentligen en omöjlig tanke att lägga så mycket energi på livet då vi vet det enda; game over. I grunden är den mänskliga naturen - och all natur - programmerad för två saker; skapa liv och förlora livet. Vi har kopplat dem - vi lever för evigt genom dem som lever ur oss. Det finns en lätt bedräglighet i detta. Den förnuftiga ordningen är ju att inte lägga så mycket energi på att leva eftersom vi ska dö.

Men, så funkar det inte. För mitt i själva dödligheten är vi programmerade av lusten att leva, famna livet som om det aldrig tänker lämna oss. Livsparadoxen. Eller som just nu i Vasaloppet, i varje fall i elitskikter, alla sliter sjukt, bara en får lagerkransen - ändå kämpar de alla, som dom sliter.

I Volvo Ocean Race är nu E4:an noterad som ledare, märkliga vindförhållanden; nästan stiltje och så uddar av nästan storm, just nu i ryggen, snart i nosen. Om några dar når de sydlinjen som ger stilpoäng.

Jag jobbar med skriftliga dead lines. De stressar, men ger en härlig livspuls, sedan, när man tryckt på sendknappen, en tomhet. Som om livet för ett ögonblick lämnat in.

Detta har varit min livspuls, utan den känner jag inte pulsen av liv. Predikan, intensiv brottning med orden och Ordet, då trefalt Amen sjungits spårade hjärnan till nästa urladdning, för att nå kulmen och leverans, sedan ny spårning...

Författarillusionen har en annan rytm, längre resa, inga givna målgångar, inte en strid med klockan.

Men orden och Ordet är min natur. TIll vad nytta?

Den frågan måste ju ett antal hundra eller tusen ställa sig också i Vasaloppsspåret. De har ställt ut skidorna i spåren, kanske lika bra att följa med dem mot Mora - har ju inget annat för sig.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det märks att orden är din natur. För att orden ska bli till, krävs både hjärta och hjärna i en skön kombination och modet att våga se sin omvärld. Det ger mig mycket glädje och många tankar att få ta del av dina ord som är kontentan av dina betraktelser av omvärlden. Tänk vad fattigt det skulle vara om det inte fanns personer som du, som dessutom vågar sticka ut och dela med sig av sina ord. Jag tar tacksamt emot och känner mig berikad av dem! Ha en skön söndag!!!

Anonym sa...

Hela jag är en dead line!