tisdag 31 mars 2009

En ny månad - 1 april



I morse när jag vaknade, en ny månad, ny dag, var hela fältet mellan husen täckt av stora dansande fåglar. Tyvärr hade jag inte kameran laddad, lånar därför en bild från Hornborgasjöns tranor. För det var sådana som nu dansade mellan husen...

---- ny text onsdag fm

Nej, tranorna kommer nog inte hit än, här ligger fortfarande en halv meter snö. ”I England får hundägare tänka sig för. Polisen tänker ta DNA ur hundbajs fastställa hundens identitet och spåra ägaren via ett nytt register, Dog-Reg.

– Så här års får vi in många klagomål från fotgängare som trampar i hundbajs. Det vore skönt att komma till rätta med det, säger Breton Canem på Sundsvalls kommun till Sundsvalls Tidning.

Upsala Nya Tidning kommer med scoopet att bröllopet mellan prinsessan Victoria och blivande prins Daniel ska hållas i Uppsala domkyrka. Uppsala har dessutom något extra att locka med: en ny och avancerad orgel som klarar att framföra bröllopskantater som de flesta andra kyrkors orglar inte mäktar med.
Flera tidningar skämtar om vindkraftverk. Dalarnas Tidningar presenterar dansk forskning som visar att vindsnurrorna får jorden att snurra långsammare. Konsekvensen blir att dygnet blir längre och systemet med timmar och minuter måste förändras.

Dagens Nyheter berättar om ett vipkort som ska ge innehavarna tillträde till särskilda vagnar i tunnelbanan och förtur vid påstigning i bussarna. Den 4 maj öppnas gräddfilen till kollektivtrafiken.

Och EU-direktivet då? Jo, enligt VLT har EU beslutat att införa ett förbud mot ”vilseledande nyheter i press radio och tv”. Skämten kan nämligen vara skadliga för människors tilltro till myndigheter och massmedier. Tro't om ni vill,”
enligt ett potpurri i Sydsvenskan.

GP visar en bild av det nya Pariserhjulet nere vid Operan, på en liten ynklig flotte. Klockan 12 kallade man till protestdemonstrationer.

Enligt tidningen Dagen kan man snart få ny teknik som gör att man kan läsa morgontidningen projicerad på insidan av bilens vindruta. Låter som om det vore bättre att åka tåg.

I Bloggen Kristen Vänster, se min blogglista, ger man besked om att Alf Svensson idag ansökt om att bli medlem i Broderskap. Rätt kul.

Man lyssnar och läser morgonnyheterna med stor skepsis. Allt blir liksom potentiella aprilskämt; är Maud i Washington, är Obama i Europa, har Kalibers journalist fått intrång av SD... EU-direktivet är välkommet. Eller var det också aprilskämt? Synd.

Vi minns väl nylonstrumpan som kunde ge färgteve i början av sextiotalet. Till och med min mycket skeptiska och praktiskt lagda far slaktade ett par strumpor. Vi pojkar var eld och lågor. Men bilden förblev svartvit – fast det syntes sämre.

Skriv om dina aprilskämtserfarenheter i kommentarsfältet!

8 kommentarer:

INput sa...

Med tanke på den nya månadens första dag, så undrar jag...

Tänk själv/ Läsa i livet sa...

Nej, de kommer, men det tar väl en månad till, då lägdorna befriat sig från snön. Har nu klippt från sydsvenska. Allvarligast är väl att vindsnurrorna saktar in jorden och dygnets timmar blir ur led. /PA

INput sa...

Västnytt rapporterar från Katolska Kyrkans hörna att man delar ut gratis biljetter till matchen mot Norge, som spelas på Gamla Ullevol och i GP står att pariserhjulet utanför Operan istället ska byggas ute i älven - fast det kunde gott vara sant!

Dottern sa...

Kram på dig pappa!

Anonym sa...

Minns en första april. Jag kan väl ha varit 8-10 år. Min brors lilla ål hade dött dagar eller veckor tidigare och han hade spolat ner den i toaletten. Denna första april ropade han glatt att ålen levde! Jag sprang till honom där han stod i badrummet tittandes i holken. Jag gick och kikade ner och kränktes av en elakt skrattande storebror. -April, april...

Anonym sa...

Usch då!/PA

Li sa...

Strålande sol och 13 grader. Idag på morgonen hade jag min första golflektion. Vi skall åka och köpa klubbor till mig i eftermiddag. Såg en jättesnygg gul tröja med en örn eller nått på. Den måste jag bara ha och ett par grön och blårutiga byxor. Golfskor skiter jag i! Jag trivs bäst i högklackat!

Med den svingen jag hade idag räknar jag med att få grönt kort till sommaren.

Kram Li

Anonym sa...

Li; Gratulerar, lyckönskningar, tycker jag är klokt beslut, är inte gult fult?/PA