måndag 9 mars 2009

Rapport


Nu när människor börjar ana våren kanske inte mina snöbilder är så lockande längre. 12 cm i går, snö i morgon, och övermorgon... Ljuset kommer, det och fräsch snö är vackert, men benbrottet förra året gör mig till en backarnas fegis. I morgon kanske...

Har just uppdaterat bibelbloggen, ser att en del av er gästar den, saknar mera frejdiga kommentarer, väl medveten om att det hela är ett test. Min ambition är inte blyg, vi ska läsa hela Bibeln tillsammans. Kan inte nu säga hur lång tid det kommer ta, men vi talar nog om år... Därför står jag på lite. I Moseboken är vi på väg vidare med patriarkerna (Abraham, Isak och Jakob), vi läser för sammanhang, för att förstå vad en text är, då få vi chans att finna oss själva i texten, och texten läser oss, och vi den. I Uppenbarelseboken ser vi hur sigillen öppnas.

En lästakt på 2-6 kapitel i veckan är nog vad vi behöver, hälften om man bara följer GT- eller NT-spåret.

Min artikel om regeringens biståndspolitik länkades på DNs debattsida, nya läsare följde spåret, mest för att protestera. Det är en del av bloggeriet.

Den här bloggen hamnar i ämnen som politik, i tro, ut i världen och här hemma - lite av varje. En apart del är seglingstemat. Ericsson 3 drar ifrån i Volvo Ocean Race. Får se hur länge det roliga varar. Länk.

bok-SM segar jag mig med, "bara" ett par hundra poäng efter ledarmanus. (nu plats ca 90 (Båten var tungt lastad). 31 mars sållas vi agnar från vetet, sen blir det finalomgångar.

4 kommentarer:

INput sa...

Jag är en dålig läsare av din bibelblogg, men den här bloggen läser jag.
Dina vinterbilder är trots allt bättre än regndiset över Onsalahalvön!
Kul med responsen från DN - bloggspåren är oberäkneliga. Såg att någon från Kina varit inne på min blogg - undrar om den var begriplig?

Anonym sa...

säkert!/PA

Anonym sa...

Vinterbilder är alltid vackert. De tär ju inte så att vi här nere i "södern" blir bortskämda med snö precis. Jag hoppas att din bok någon gång blir utgiven. Den är verkligen bra. Jag fattar inte riktigt hur man ska rösta, tycker att sajten är lite luddig i hur man gör, eller så är det jag som inte fattar så bra.

Anonym sa...

Man registrerar sig, sedan väljer man ut tre böcker som man vill rekommender. Kräver antingen lite lästid eller lättfotad "voting".
Gå in huvudvägen; www.kapitel1.se så får du rutan med registrering, ur min synpunkt är det mkt frivilligt.

Har idag fått tillbaka ett annat manus med ett vänligt, tack men nejtack. Vi refuserade är en alldeles egen lite del av mänskligheten, inte så få faktiskt.