fredag 3 april 2009

Den dyre Jesus

Genom kulturen blir han tydligare. Att nu Gardell ger honom av sin genialitet, att PO Enquist öppet berättar om sin kamp, att Torgny Lindgren häromåret gav oss en antiprofet. Vi kan bara ana vad det betyder.

I tidnigen Dagen står det om pastorer och präster som nu vill ge Den Rätta Jesusbilden. Jag säger lycka till. Men håller nog på Jonas, PO och Torgny. Där finns mer av sökandet, inte tvärsäkerheten. Allt är inte lagt till rätta. Man behåller en ödmjuk bakdörr - vad kan väl jag veta.

Kanske handlar det nu om vem som tror. Tilltror. Antingen är Jesus på det underfundiga sättet levande, kan mötas, och talar för sig själv. Eller - så är det en kyrkans egendom som ska skyddas som ett varumärke - men själv tiger han som muren.

Protestantisk och evangelikal kristendom har fastnat i diket; Lära Rätt. Liv med Jesus handlar om att Göra Rätt.

Min Jesus finns i Bibelns berättelser, i Kyrkans tro, men mest är det den av Gud sände som blev människa, och ändå Gud. En vandrare, bland människor men med förmågan att ana Gud bakom det jordiska kaoset. Som följeslagare är han briljant. Som lärjunge halkar jag efter. Kanske är det just det som är lärandets väg, halka, gå fel, resa sig igen, pröva på nytt.

Det stora i kristen tro är inte att vi tror på Gud (och Jesus), utan att Det Gudomliga tror på oss. "Följ mig"

Läs kollegan INput här,
artiklar i tidningen Dagen, här
Här finns en annan, för mig okänd, bloggkollega som själv och i kommentarer för ett intressant resonemang, även med klipp ur Gardells bok. Här.

.

5 kommentarer:

Tänk själv/ Läsa i livet sa...

Jag minns när Göran Thunström skrev sin fantastiska bok Ökenbrevet så såg han den som en "uppgörelse" med sin faders tro. Han väntade att kyrkfolket skulle gå i taket. Istället inbjöds han till kyrkorna, kyrkfolket ville lyssna och samtala till hans bilder. Det var klokt då (förvånande för Thunström) och det är klokt nu.

Erica sa...

Plötsligt förstår jag varför jag upplevde mina konfirmationsveckor så givande. Det var ju självklart för att människor som du fanns med, som både hade det kärleksfulla och även det kritiska seendet.

KusinVitamin sa...

Jag och tusen andra trängdes i går kväll i domkyrkan. Jonas G. Ingen Bamse predikan där inte!

Läs om "Kom ketchup så går vi!" på min blogg!
Kram L

Anonym sa...

"För många gudar, för mycket makt, för många troner, för mycket tvärsäkerhet, för många visdomsord, för mycket allvetande. Tro inte på dem. De vet ingenting!"

Den kristna högern försöker förgäves att koppla sitt grepp och säkra sitt patent på Jesus. Men det ser ljust ut för svensk kristendom!

Reclaim the Jesus!

Läs ett valt utdrag ut Om Jesus på blogg.kristenvanster.se.

staffanw sa...

Anna, vore kul att få en definition av "den kristna högern".

Exakt vad är vänster och höger när det gäller kristendom. Visserligen förstår man av ert manifest att Jesus inte ingår i Broderskaps kristendom - men är det här skon klämmer?