onsdag 6 maj 2009

Min himmel speglar sig i havet...



Himmel och hav, vind i trift, den blå fasen närmar sig. Himlens färg i havet.

21 08 gick solen i sjön den här kvällen. Vinden kall och ihärdig. Nu får vi betala för värmeböljan i april, och var morgon vaknar jag till regnet, men det behövs säkert. Tänkte att det skulle locka upp min luktärt och väcka krassefröna. Men de dröjer. Kanske vet de mer än vad jag vet. Troligen.

Borgfred. Ett vackert ord. Tror faktiskt inte att politiken går ut på att strida om allt. Mera intellektuellt hederliga samtal skulle demokratin må väl av, väl medveten om de politiska skillnader som faktiskt finns, men som ofta göms eller slarvas över. Marknadsföringsavdelningen tar över; Nya arbetarpartiet blir en käck slogan. Den var ett signum. Men visst tunnas begreppen ut.

Nu går vi in i ledningen för Europeiska unionen och tar över efter tjeckernas rätt katastrofala ledning, efter den franskt egensinniga och traditionellt självupptagna.

Borgfred borgar för att Sverige kan göra ett habilt jobb i att leda unionen. Det fungerade i stort sett bra under Perssons ordförandehalvår. På samma sätt ska det naturligtvis förberedas för nu. Inte mer. Inte heller mindre. (Man kan läsa protokollen från riksdagen, helt smärtfritt passerade inte inrikespolitiken under Sveriges förra ordförandetid.)

Om Lissabonfördraget går igenom blir det sista halvåret med denna typ av nationellt ledarskap. Viktigt att Sverige gör ett bra jobb.

Följer politiken. Men intresserar mig mer för himlen - både den ena och den andra...

1 kommentar:

INput sa...

Bra blogginlägg och ett fascinerande färgtema!