måndag 11 maj 2009

Svårfångad



På ett skär bor min ensliga själ.

Mitt farfars och morfars jag bor på en matta vid dörren till mina barnbarns hus. För att inte släppa in fienden, och för att barnen inte ska gå bort sig.

Mitt narcisistiska jag tältar på predikstolen, eller sitter vid ett sammanträdesbord.

Så vem är det?

I snart femtiofem år har jag undrat. Så länge arbetet var identitet och fyllde dagen var det enkelt. Men vad är kvar då skalen krossats?

Där är jag. Nyttigt vakuum? Eller kaotisk saknad? Vet inte.

Det vackraste av Göteborg såg jag idag. Kusten. Havet. Molnen. Hägrarna och måsarna.

Därför dagens fråga: Var i Gbg är denna idyll plåtad?

9 kommentarer:

Anonym sa...

Önnered /Bosse

Anonym sa...

Närmare bestämt, Eskils kanal /Bosse

Anonym sa...

Nu var du snabb./PA

Erica sa...

Jag har ingen aning var i Göteborg din bild är ifrån. Men frågan om vem man är och vad ens identitet har för funktion i ens liv, det tycker jag är modigt att ställa. Jag själv är på en punkt där jag inte har en aning. Just nu vet jag bara var jag har varit, inte vart jag är på väg. Känns frustrerande och en del säger att det är nyttigt. Jag vet inte, det känns mest läskigt.

lidos till capri sa...

Kan inne i mig känna igen dina tankar.
En vilsenhet.
Att snurra runt i en bubbla i rymden.
Men ack så vackert skivet.
L

Anna sa...

Fint att se dig skriva det far. Är också vilde nu men inte i brist på yrkesidentitet. Finns så många identitetskriser att snubbla över. Är glad för att denna är din första. Tror att du kommer att finna en trygg identitet, kanske inte lika känd eller viktig för den stora massan men tryggare, lugnare och mer hållfast. Men inte oviktig dock, det passar oss inte, vi är speciella! Tror vi som sagt...

Anna sa...

Jag är tyvärr inte vilde som jag skrev, vilse skulle det ju vara.

Anonym sa...

Å fyren är Gäveskär... =)
/L

INput sa...

Jag tillhör också dom som känner igen mig i dina tankar. Modigt att du vill dela med dig av detta!