tisdag 28 juli 2009
Båtar som klättrar i trädtopparna
1964 klättrade vår lilla båt i trädens toppar vid Håveruds akvedukt. Jag tyckte att det var fantastiskt då, nu kom barndomen emot mig då jag gjorde paus - fyrtiofem år senare - på min resa från norr. Ännu lika imponerad över det gamla byggnadsverket. Forsen flyter i sin fåra och längs klyftan klättrar båtarna i två slussar och på en båtbro över vattnet (fast i vattnet).
Blev nästan förvånad över att sommaren fanns kvar, kalla vindar i norr och regn-regn-regn tryckte ner temperaturen. Nu kan jag ju tro att ni haft denna goda sommar hela veckan.
Rådjuren har fallit på min älskar-skala. De älskar just mina rosor och stockrosor, tycker att jag borde fått njuta av dem, men si det gjorde istället rådjuren med kidsen.
Fjärilarna gillar vår buske, det gillar jag. Påfågelsöga och amiraler dominerar. Över mig bullrar ett flygplan på väg ut över havet. Ska snart åka och titta på det. Havet alltså.
Sedan bär det av till Halmstad på miljöseminarium och Broderskaps kongress i Malmö. Åsiktsresande, det har varit en del av mitt liv. Nu läggs det på hyllan.
Skånebiskopen skriver idag klokt om äktenskapet och den senaste tidens debatt på SvD debattsida. Här.
3 PS.
1Håverudsakvedukten, egentligen akvedukten vid Håverud, kanalbro som leder Dalslands kanal över Upperudsälven i höjd med den numera utbyggda Håverudsströmmen. Håverudsakvedukten byggdes 1865–68 under ledning av Nils Ericson.
2Dalslandskanal
Mot bakgrund av den expanderande bruksrörelsens transportproblem är det inte svårt att förstå att krav på en kanalisering växte sig allt starkare. Vid flera tillfällen under 1700-1800-talen motionerade därför dalsländska och värmländska riksdagsmän om att staten borde ställa upp med både lån och bidrag, så att en kanal skulle kunna byggas, men då befolkningen i Dalsland - sydvästra Värmland var oense om vilket av de framlagda förslagen till kanalens sträckning som var bäst, var inte heller riksdagen beredd att ställa upp med pengar.
Småningom enades dock de stridiga viljorna och år 1863 gav riksdagen slutligen klartecken till byggandet av Dalslands kanal. Beslutet kom drygt 100 år efter det att frågan om en kanal genom Dalsland-Nordmarken första gången varit uppe till behandling. Nu var det järnbrukens snabbt växande transportkostnader jämte det faktum att debatten tillfördes ytterligare näring i och med att Trollhätte kanal, som öppnade Vänern mot västerhavet, invigdes 1800. Även det politiska läget i landet bidrog till det positiva beslutet. Danmark hade nämligen 1814 tvingats avstå Norge till Sverige och en kanal genom Dalsland-Värmland skulle få både strategisk och politisk betydelse.
Bygget klarades av på fyra år mot beräknade sju-åtta, och i september 1868, invigdes under stort jubel kanalen, av Karl XV. Sekellånga drömmar hade därmed blivit verklighet.
3Nils Ericsson var bror till John Ericsson, John friade på Norrside gård där vi just varit på släktträff. Men han hade ingen framgång, i England hamnade han i fängelse men i Nordamerika utvecklade han propellern och blev krigsingeniör. Större i krig än i kärlek! Fö var gården då i annan ägo, men man minns ännu Johns friarestråt.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar