tisdag 7 juli 2009

Sommarläsning

Det finns mycket man kan läsa. En del bör man läsa. På sommaren vill man läsa. Det finns gott om böcker. De öppnar världar som annars förblir stängda.

I denna bloggpost vill jag göra reklam för tre sidor på Nätet.

En är en artikel i Aftonbladet idag. Om kristen tro och politik. Intressanta exempel och en hel del tänkvärt. Här.

Det andra är min egen bibelläsningsblogg. Jag har startat ett rätt omöjligt projekt, omläsning av Bibeln. Här. Hela Bibeln, antar att det kommer att ta ett antal år. Studiet som jag vägleder i är en vandring, tillsammans med mig. Det är en översikt, för att söka samband, se helheter. Mera äv en tillfällighet bestämde jag mig för att läsa GT framifrån, och NT bakifrån. Tänkte inte på att det skulle passa så väl; Uppenbarelseboken läses väl genom GTs ljus. Detsamma gäller Hebreerbrevet som jag nyss har påbörjat. Jag tror att vi måste läsa och läsa om. I vår tid, till vår tids bilder, spegla oss i erfarenheterna som människorna samlat på sin tros resa. Wesley sa; "Jag vill vara mannen av en enda bok." Med det menade han inte att förkasta alla andra, han gav själv ut en mängd böcker, egenskrivna och gamla klassiker. Han menade att i denna samling av böcker som Bibeln utgör finns byggstenarna för vår allra heligaste tro. Men då måste vi hålla liv i läsandet, vandra in genom Bibelbladen.

Det tredje är en intressant vandring. Här. Den handlar om att återbesöka Gudaföderskan Maria. Spännande vandring, som vi kan genomföra med Mose, kung David, apostlarna... Att göra det med Maria utmanar, ingen annan har varit så ett med Guds kallelse, så nära Uppdraget.

Så läs och lägg erfarenheter till livet. God sommar! Klok läsning!

PS. Har nu också bläddrat i Dagens digitala version och fann Roland Hellsten intervjun. "Han betonar att det är viktigt att läsa hela Bibeln, både det Gamla och det Nya testamentet. Men han tycker sig se en tendens där många församlingar istället enbart fokuserar på evangelietexterna.
- Det är oerhört viktiga texter, men det blir ändå en begränsad bibelyta som man blir förtrogen med. Man går miste om helhetssynen på frälsningsplanen. Det finns en sammanhållande röd tråd som går genom hela Bibeln, samma tema återkommer i alla 66 böckerna."

Precis, så. Artikeln här.

24 kommentarer:

Anonym sa...

PA - det var en del av det du skriver här som känns riktigt bra, betydelsen av att läsa hela Bibeln. Och hänvisningen till artikeln om Roland Hellsten uppskattar jag också.

Men jag blir förtvivlad och tycker att du punkterar din intressanta bloggpost denna dag när du i positiv bemärkelse rekommenderar bloggen "Maria vandringen". Man behöver ju inte läsa särskilt många rader på den bloggen innan man upptäcker att det är frågan om en Mariadyrkan/ Mariatillbedjan som är totalt främmande för oss i de protestantiska kyrkorna. Det är ju en direkt avgudadyrkan som den bloggen uppmanar till...

Mvh

Berndt Isaksson
metodistpastor
http://berndtisaksson.dinstudio.se/

Erica sa...

Du har så rätt PA, det är viktigt med läsning. Jag har själv jobbat väldigt aktivt med att introducera mina barn in i läsningens magiska värld och det är med glädje jag ser hur mina två äldsta slukar böcker som om det vore godis. Läsning av alla de slag skapar tankar och det tror jag är bra. Framförallt gillar jag när man får tänka till eller bli provocerad i sin grund, det leder fram till att man får tänak mer!

Anonym sa...

Jag tror, som Mariavandraren, att det finns en fin klokskap i Maria som Gud valde som sin ingång i världen. Det handlar inte om dyrkan eller tillbedjan, men väl en vandring med den erfarenhet som Maria gjorde som vi kan få del av. Jag tror att du dels övertolkar den katolska traditionen (även om det finns en "folklig variant" som liknar tillbedjan) och dels att du underväderar betydelsen av inkarnationen där mötet mellan det gudomliga och det mänskliga sker, som en sorts "galapremiär" för Guds möte med Människan. I den, och genom Marias erfarenheter har vi mycket att lära, också som protestanter. Begreppet Gudaföderskan är något av det vackraste som kyrkohistorien burit till oss. Mvh/PA

Anonym sa...

Till Pa

Med all respekt, men den "maria blogg" du länkar till uttrycker något mycket osunt, ja, direkt ockult. Det hon skriver på bloggen (vad hon nu heter) går inte gärna att tolka som annat än att det i praktiken handlar om att söka kontakt med döda. Maria är idag död i väntan på uppståndelse, precis som alla andra som dött i tron på Jesus väntar på uppståndelsen. I väntan på det är vi av Guds ord förbjudna att söka kontakt med de döda.


Berndt Isaksson
metodistpastor

Anonym sa...

Berndt.
Du talar om en lekkvinna (en del av lekfolket) som söker tron på djupet. Jag respekterar det och vandrar med. Tror att det finns många djup att upptäcka. Tror, som jag tidigare påpekat, att trons vandringen görs tillsammans med en levande Gud som leder oss.
Var försiktig med dina kommenterar, respektera människors lust att vandra, men var flitig att förkunna dina perspektiv.
Den vägen kommer vi vidare. Fördömanden och onödiga kategorisering nyttar föga./PA

Anonym sa...

PA - Jag blir förvånad att du med din stora bibelkunskap kan vara så öppet positiv till detta med Maria dyrkan?
Med vilken grund kan du säga att vi som reagerar på detta övertolkar den katolska traditionen i denna fråga? När jag besökt Katolska kyrkor har jag i samtliga fall reagerat på den Maria kult som råder i dessa kyrkor. Jesus har inte till tillnärmelsevis haft den framträdande plats som Maria har. Jag brukar även passa på att fråga de katoliker jag träffar om de verkligen ber till Maria och de säger ja utan att fundera speciellt.

PA du skriver:
#Du talar om en lekkvinna (en del av lekfolket) som söker tron på djupet. Jag respekterar det och vandrar med. Tror att det finns många djup att upptäcka.#

I mina öron låter detta mycket flummigt, om du dessutom inte varnar din medmänniska om du ser att hon är stad på en olycksväg bort från den sunda läran. Visst skall vi uppmuntra människor som söker tron på djupet men söker de i usla brunnar är det ändå vår plikt att varna.

För mig är den katolska synen på Maria något rent ockult som bibeln klart varnar och tar avstånd från.
mvh. Inge Nilsson

Erica sa...

Det verkar som om det inte spelar någon roll vad du skriver, så hittar de här herrarna alltid något att kommentera som är negativt. Märkligt tycker jag, att man inte kan fokusera på det fina som finns.

Anonym sa...

Erica - Jag håller med dig att vi bör fokusera mera på det fina i livet, men vi får inte glömma att denna världen är under stark påverkan och tryck av den onda sidan, av den person som bibeln kallar den onde eller djävulen som är i strid mot allt det fina och goda som Gud har och vill ge oss, om vi då luras att tro att det onda är gott och tvärtom hamnar vi lätt bort från Guds vilja i våra liv. Även jag önskar att vi kunde fokusera mera på det fina i livet, men pröva allt i ljuset av Guds ord och behåll det goda. Jag gillar verkligen dina härliga sommarbilder med smultron bad och gemenskap på din hemsida!
mvh. Inge

Anonym sa...

Gränspatrullering överlåter jag åt andrar. Är inte imponerad av dem som lägger sin tid på det.

Jag tror att vi ska peka ut centrum, leva och låta leva.

Den Gud jag tror på har slagit följe med människan, det är en aktiv relation som växer. Jag är inte rädd för det som kommer ut ur den.

Pröva och behåll det goda...

Kamrater. Tagga ner. Njut, drick djupt och dela entusiasmen./PA

Anonym sa...

Jag följer gärna med en bit på Mariavandringen i sommar.
Så skulle jag gärna vilja se någon Josefvandring också.
Josef talas det inte så mycket om.
God sommar på er.
//Ad Hoc

Anonym sa...

Gudsrelation leder aldrig till några Mariavandringar, men väl till Emmausvandringar där Kristus, och Kristus allena, är den som sätter våra hjärtan i brand.

Mvh

Berndt Isaksson
metodistpastor

http://berndtisaksson.dinstudio.se/

Anonym sa...

PA - Detta är din Blogg, det är du som slår an tonen, men för att citera en tidigare kommentar: "tonfallet är exkluderande"

Vilket ligger närmast centrum enligt dej?
Mariavandringar eller Emmausvandringar?

mvh. Inge

Anonym sa...

Fariseerna sprang också runt och ställde frågor -ska det vara si eller så?, antingen eller, letar fel, sticker upp varningens fingrar under näsan på folk. Nu har ni varnat. Är ni inte nöjda nu eller ska ni slå lite till? Urk.

Anonym sa...

Om vi blir uppmanade att peka ut centrum är det ju bra att veta vilket centrum man avser? Om målbilden är otydlig blir även centrumpunken otydligt. Låt oss tala klarspråk, det är viktigt vilka ledare vi förlitar oss på i denna sena tid. Jesus talade om detta i Matt 15:12-14

mvh. Inge

Cecilia Dalman Eek sa...

Ja, i brist på Jesus själv, får man följa mänskliga ledare med ödmjukhet och intresse för oss veka människor, vår skröplighet och längtan. Efter den här tråden fick jag dysterligen klart för mig att den förmågan finns inte hos alla.
/Cecilia

Anonym sa...

Till Cecilia Dalman Eek

Men tack och lov så har vi ingen brist på Jesus Kristus. Han är uppstånden och levande mitt ibland oss och har så lovat vara alla dagar intill tidens slut. Varför skulle vi välja någon annan andlig vägledare när vi har Jesus ?!

Var välsignad i namnet JESUS.

Hälsningar

Berndt Isaksson
metodistpastor

http://berndtisaksson.dinstudio.se/

Cecilia Dalman Eek sa...

Sedan några år tillbaka är jag trygg i min metodistiska identitet, men ibland får jag en flash-back och minns vad det var jag hade så svårt att acceptera med frikyrkligheten.

Love and peace på er, allihop.
/Cecilia

Anna Sahlberg sa...

VARFÖR? Varför så svart eller vitt? Är verkligen er Gudatro och Jesusbild så svart eller vit, Berndt och Inge? Så ledsamt att ni inte kan vara öppen för fel i era tankar. Med er klara bild så faller ALLT om det visar sig att ni har haft fel. Maria var den första kristna. Att vandra med henne kan väl inte vara fel? Det tar ju inte bort Kristus betydelse!

Anonym sa...

Till Anna Sahlberg

Visst kan jag precis som alla andra ha fel i både det ena och det andra. Därför så viktigt att vi verkligen i allt försöker söka ledning och klarhet i Bibeln, och att vi betraktar Bibeln som den högsta auktoriteten och inte vårt eget tyckande hit och dit.

Det som uttrycks på bloggen MARIA VANDRINGEN måste vi ju dock redan vid en första anblick kunna konstatera att det är djupt obibliskt och osunt, även om personen som skrivier där är en ärlig och uppriktig sökare som behöver våra förböner.

Jag har skrivit något om detta på min hemsida, och länken till det är:

http://berndtisaksson.dinstudio.se/empty_63.html

Mvh

Berndt Isaksson
metodistpastor

Anonym sa...

1a budordet säger: Du skall inte göra dig någon bildstod eller avbild av någonting uppe i himlen eller nere på jorden eller i vattnet under jorden. Du skall inte tillbe dem eller tjäna dem. Ty jag är Herren, din Gud, en svartsjuk Gud, som låter straffet för fädernas skuld drabba barnen intill tredje och fjärde led när man försmår mig men visar godhet mot tusenden när man älskar mig och håller mina bud.

De som tror att den Maria kult som vi nu ser växa fram i vårt land har sitt stöd i Guds ord bör fundera lite extra på vad första budet betyder.
Tänk om katolikerna missat något eftersom de har monterat upp alla dessa madonnor i sina kyrkor?
Luther var i alla fall klarsynt och uppmärksammade att detta inte stämde med Bibelns ord!

Anna Sahlberg sa...

Men man får ju placera saker och ting i sin kontext! I en kultur där man hedrar sin mor så är det en fantastisk kärleksförklaring till Jesus att sätta hans mor högt! Alla som inte tänker precis som jag eller läser Bibeln precis som jag är inte ute och cyklar. De kan ha rätt, eller så jag rätt. Men jag anser det spännande för min utveckling att alla inte tänker eller läser som jag. Inte som Satans påfund! Även kristna behöver utvekling. En stark Gudstro tål både kritik och andras upplevelser. En sak om ni verkligen tror er rädda andra men tänk på hur ni uttrycker er och lyssna före fördömanden!

Anonym sa...

Halloj Anna!! :-))) E du också vaken och trotsig. Nu ska jag gå och sova lite. Hej, hej.
//Ad Hoc

Anonym sa...

Till Anna

Bibeln är den obejktiva sanningen. Visserligen läser vi alla bibeln olika och tolkar den olika, men faktum kvarstår- Bibeln är den absolut objektiva sanningen. Hur vi sedan förhåller oss till Bibelns ord tillhör det förvaltarskap vi en gång ska få göra räkenskap för.

Och jag tror definitivt inte på idéen om att var och en blir salig på sin tro. Den dogmen har blivit Djävulens mest framgångsrika dogm.

Mvh

Berndt Isaksson
metodistpastor
http://berndtisaksson.dinstudio.se/

Anonym sa...

Läser denna blogg ibland då den tar upp viktiga ämnen.
Rätte lärare har funnits i kyrkorna alltid.
Var inte rädd läs bibeln och tänk själv. Är inte insatt i mariaproblematiken men den borde inte vara självklar. Jesus ser gärna till kvinnorna i evangeliet.

Benny Fhager SMK Styrsö/Johanneberg