lördag 9 januari 2010

Söndag; helgsmål från Vallda metodistkapell


Historien stillsamt berättad i helgens upptakt. Följ det här.

Under stort motstånd från statskyrkan tog sig de första väckelsemänniskorna i land och etablerade små tecken på den nya tiden. Det var 1870-tal. Delar av bygden samlades. Metodistkapellet byggdes.

Nu var det en svenskkyrklig präst som talade och sjöng i det gamla kapellet. På temat Bön och Arbete presenterades ett exempel på det som faktiskt förändrade vårt land, banade väg för kamp mot alkhomissbruk, för fackliga rättigheter och grund för demokratin.

Ett skönt uttryck för ekumenik. Pastor Harry Svensson byggde igen läktaren, tänkte på honom då jag följde helgsmål. Han återvände alltid till detta "plank" och sitt kapellbygge i Lovisa, öster om Helsingfors. Första gången jag besökte kapellet var på hundraårsfirandet. En gammal metodistpredikant Axel Lager, urgammal i mina unga ögon, talade utifrån psalmen "Min framtidsdag är ljus och lång..." Minns ännu den predikan, för snart fyrtio år sedan. Samma höst (1972) började jag på Överås, vår pastorsutbildning.

God söndag!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vet du om att kommun? läns? antikvarien var där för några år sedan och tittade under en matta vid altaret och hittade en sju-uddig stjärna. Jag höll ju på ett tag och försökte digitalisera en del matrial angående Vallda kapell och Emanuels historia. Det var då antikvarien kontaktade mig och undrade om stjärnan men jag kunde inte hjälpa till där då jag inte vet vad stjärnan symboliserar (andens frukter?) eller varför den målats dit eller av vem. Vallda kapell är en vacker plats.
/Adhocen

Unknown sa...

Googlade på min far, Harry Svensson,Hittade ditt sympatiska blogginlägg, inget annat.
Far dog 1996 på Valborg, tänker på honom ofta i tacksamhet.
En värdefull människa som nu försvinner ur verkligheten, snart bortglömd.
Sven-Erik