lördag 9 januari 2010

Hälsning från frysen

Snart fem veckor på min nordliga breddgrad. Först snöade det i två veckor, sedan jul och barnbarn samtidigt som allt frös till och under tre veckor pendlat mellan 20 och 30 grader minus, vårt rekord var häromnatten med nästan 31 stilla, vackra men kalla minusgrader.

Ute har jag mest sett inifrån. 50 grader mellan mig och ute. Brrrr.

Gnetar på med lite texter. Återfunnet några gamla, blir tilltalad av egen text. Och andras. Läst om Julius Ceasar och Djingis Khan, nu grävt ner mig i rörig story från korstågstiden och konflikterna mellan just mongoler, araber och kommersiella konflikter i korstågstider. Förakt för människor. Döda, döda, döda. Inte så stor skillnad på ett eller två tusen år. Att vi aldrig lär oss.

Tänker på hur vi värnar våra liv. Tränar, de som är kloka nog till det, värnar, månar om. Medan vi ser på andras liv, lika heligt och omhuldat, som något som kan huggas med svärd, sänkas i ett bombhål eller nonchaleras till hungerns och utsatthetens yttersta gräns. Att vi aldrig lär oss.

Allt det ni vill att människor ska göra för er... Men vi lär oss aldrig.

Dyster dag vid föraktets slemhål. Ska slå ihjäl oron med spännande skidtävlingar. Utsliten i tevefåtöljen med fyrkantiga ögon. Men vi lär oss aldrig.

3 kommentarer:

Bengt sa...

Tevefåtöljen/soffan är skön, inte minst vid skidtävlingar. Ska få ett par stavar i julklapp är jag lovad. Kan vara bra till vattenskidsäsongen om inte annat.

Anonym sa...

Att hänga i soffan framför tvn med en kopp varm choklad och en apelsin är lyxigt tycker jag så ibland lyxar jag när det blir så här himla kallt.
Har inte tomten varit hos dig ännu Bengt?
/Adhocen

Erica sa...

Det var väldigt kallt!