måndag 15 mars 2010

Vad kommunicerar vi?

Jag har varit på turné, talat om den nya kyrkan. Den här bilden på en kyrka i Mälardalen använde jag som illustration till rubrikens fråga. Alla som går i den kyrkan vet att man använder en annan ingång, till och med jag hittade den öppna dörren, men vad kommunicerar en sådan här "finingång" - kom igen till våren?

Det finns en fin artikel i dagens Dagen om kyrkan, tilltal och språk. Läs den. Samma tema diskuterar jag i RUTskriften om en Postkristen tid. Läs den också. Här. Artikeln från sidan 42.

Nu talar vi om det föreslagna namnet; Samfundskyrkan. I min blogglista ser du att många har synpunkter. Själv har jag diskuterat frågan för några veckor sedan, namn och kommunikation. Jag har en lista på flera hundra namnförslag. Inget har passat mig.

Namnet är inte oviktigt, här finns plats för nya förslag, inte förrän vid konferensen 2011 behöver det vara slutligt och klubbas. Men mest av allt handlar det om vilket innehåll vi ger det nya namnet. Många tusen är redan indragna i det samtalet, och fler blir det när nu remissen ska hanteras. Entusiasmen kommer bara av vår egen lust att verkligen leva kyrka.

Min lust bara stiger. Jag ser svårigheterna, men också möjligheterna. SMKs velande i frågan om samkönade äktenskap är inte bra (artikel här), men det är klart att en kyrka som vänder sig mot framtiden inte gå baklänges in. Jag undrar om alla de som nu talar om renhet och bibelns ord inte har träffat någon som har drabbats av kyrkans trånga moralsyn? Känner de verkligen stolthet för den rena kyrkan som kastade ut människor med decennier av lidande nu bakom sig? Det gör inte jag.

För mig blir det allt tydligare. Jesus är vår förebild (och mer än så). Hur gjorde han när han mötte människor? Frågade han om deras sexualitet? Om deras tro? Om deras CV eller trosmässiga record? Visa mig de bibelsammanhangen man stöder sig på!

Jesus var tydlig. Han sa bara "Följ mig". Sen visste han att den vandringen skakade om, förnyade, omskapade. "Idag ska jag gästa ditt hus" sa han till Sackaios.

Det är nys att den nya kyrkan nu formas i slutna rum. Det är ett ständigt pågående samtal. Kyrkan bygger på de tre rika traditioner som nu kommer samman. I den processen ska vi tala till en ny tid, det kommer att ställa krav på oss.

Jag tror att vi kan ge en bild av mötet med Jesus i Samfundskyrkan. Från det mötet kommer ingen av oss oberörd.

Bara så blir vi en ny kyrka.

Klart att det är bra om den nya kyrkan bestämmer sig tillsammans i äktenskapsfrågan. Men att hantera frågan som om det handlar om vigselrätten nu, när det största samfundet i Sverige redan utarbetat sin ordning är naturligtvis bara pennfäktning.

Ordningen med religiöst kopplad vigselordning vid sidan av borgerlig ritual kommer att bestå. Så vad säger kyrkan? Pass, enligt SMK.

Ytterst blir detta frågan om vad vi kommunicerar.

PS: Samfundskyrkan (Uniting Church)
Vår kyrka heter idag United Methodist Church, är en sammanslagning av flera tidigare metodistkyrkor som återvände ihop. Uniting Church heter den stora ekumeniska kyrkan i Australien.

Men jag har svårt att se att ordet samfund (i Samfundskyrkan) kan översättas med Uniting. Snarare skulle det bli Denomination Church, och då är det, som sagts, en tautologi. Ordet Uniting gillar jag. Det är process - förenande. Men det gör sig inte riktigt på svenska.

Processkyrkan/PK, men det låter som Kafka.

Kanske borde det vara mer poetiskt: Det goda samtalets kyrka/GSK eller Den porlande källans kyrka/PKK (nu blev det visst turkisk politik), Den goda undervisningens domän/GUD (kanske lite pompöst). DS

12 kommentarer:

Anonym sa...

PA
Jag blev ledsen tidigare idag när jag tog del av SMK:s styrelses vändning.
Tacksam för din markering i ett läsvärt inlägg.
Hopp för den nya kyrkan trots allt.
Benny

Anonym sa...

Jag kan inte låta bli att tycka att Samfundskyrkan är ett totalt menlöst namn. Verkligen en tautologi. Och pinsamt vändbart - kunde lika gärna vara Kyrkosamfundet. Flera lika menlösa namn vore Organisationskyrkan eller Föreningskyrkan. Urk. Hej från elisabeth

Lelle sa...

Kyrkan har aldrig haft en trång moralsyn, i alla fall inte så länge den förkunnat bibeln. Bibeln är tidlös.

Man kan ha vilka åsikter man vill om sexualieteten. Men kom inte och säg att den som har en biblisk syn på sexualiteten är trångsynt.

Sammanslagningar av kyrkor har aldrig lett till någon väckelse. Vi behöver snarare fler församlingar än färre. Jag tycker det har besannats att vår gamla syn på samfund inom Pingst har besannats.

Vad dessa (alla) kyrkor behöver är att börja lyssna på Gud och den Helige Ande, inte att försöka med mänskliga medel hitta vägar att överleva. Vi är inte kallade att rädda organisationer utan människor.

Om vi så förlorar medlemmar på att vi följer bibeln, så är det Guds väg. Jesus har ju själv sagt att porten är trång och vägen är smal som leder till livet.

Det är bara ett litet steg till en ännu större sammanslagning med Svenska kyrkan och sedan har vi en världskyrka som för länge sedan lämnat Guds ord ryggen....

Gode Gud väck upp förkunnare som till punkt och pricka vill förkunna Guds ord!

Erica sa...

Porlande källan lät poetiskt och löftesrik! :-D

Anonym sa...

Till Lelle
Varje läsning av bibeln är en tolkning även din.
Läser du bibeln bokstavligt får du en 2000 år gammal världsbild.
Detta innebär bland annat att jorden är centrum i vårt solsystem (en heliocentrisk världsbild). Mannen är överställd kvinnan och slaveri finns.
Se på Jesus han lyfte fram kvinnan och sade aldrig något om människors olika sexuella läggning.Evangeliet bli då levande och bibel blir inte någon lagbok.
Benny

Anonym sa...

Men Gud i himmelen vad trött jag börjar bli på dessa bigotta övernaturliga småfariseer som kutar runt och viftar med sina varnande pekfingrar. Dubbelurk!

/Ingela

Anonym sa...

Fantastiskt inlägg idag pappa! Både bra, viktigt och roande!

Anonym sa...

PK-kyrkan, varför inte. Det är ju talande om du får din vilja fram och det nya samfundet går statens och den politiska korrekthetens väg i äktenskapsfrågan. När kyrkan känns moralistisk och trång beror det på att man förkunnar och lever lagen men inte evangeliet. Är evangeliet om syndernas förlåtelse i Jesus Kristus synligt både i ord och i att vi förlåter varandra uppriktigt och är en gemenskap av syndare frälsta av nåd och inte elit"kristna" fariseer är inte lagen något problem: Vi är fria från den MEN inte för att synda, "Bort det!" Sa Paulus.

Ett samfund som är demokratiskt måste dessvärre ställa vissa krav på medlemmarna, för att inte komma bort ifrån Kristus eftersom läran bestäms demokratiskt. Har man biskopar som särskilt avskiljts för att vaka över läran och bekännelseskrifter är det en helt annan sak, då kan man låta alla vara med oavsett bekännelse eller livsföring. Personligen tycker jag att det sättet att bygga upp kyrkan är mer bibliskt och öppet. Hur ska förresten det nya samfundet lösa detta? Man kan väl inte både ha och inte ha biskopar värda namnet?

Anonym sa...

Du nattlige vän som är den senaste anonyme: Eftersom jag tror på kraften i mötet med Jesus är jag mindre oroad för detta. Styrkan i den unga väckelserörelsen var deras förmåga att tillsammans läsa Bibeln, tyda livet och rådgöra varandra.

Jo, jag tycker att kyrkans glidande moralsyn är ett stort bekymmer. Församlingstukten satte redskap i händerna på församlingsledningarna; "oäkta" barn, skilsmässor, omgifte, gifte utanför tronsgemenskapen - är bara några av skäl som kunde anges för tvångsmässig uteslutning. Man sårade människor, dessutom hycklade man.

Den kristna kyrkan är enligt min enkla mening inte ett lärosamfund, den är platsen för efterföljelse.

PK är OK, profetisk kvalitet.

Bengt sa...

Frikyrkan då? Inte i relation till statskyrkan, för den finns ju inte. Och det blir svårt att balansera in ett kors i loggan kanske, men med hänsyn till Jonas Gardell i går - befrielse är det enda budskapet. Å femtielfte sidan kanske det inte är friheten utan gemenskapen som ska betonas...och baptisterna vill inte ha "kyrkan"...
röstar för "equmenia".

Bengt sa...

"frikyrkan" då. Inte i relation till staskyrkan för den finn inte. Mer med tanke på Jonas Gardells program igår "Befrielseär det enda budskapet". Fast vi vill ju poängtera gemenskap... och baptisterna vill inte ha "kyrkan". Och var ska vi sätta korset i loggan? Kanske ska jag tänka som man gjorde när man byggde en kyrka på sextiotalet och inte ville ha ett kors längst fram eftersom "det är en så sliten symbol".
Jag röstar för "equmenia". Just nu.

Anonym sa...

Ursäkta upprepningen

Bengt