tisdag 16 mars 2010

Gardell 3.0: "Kom ketchup så går vi..."

Klockrent. Parallellen till vuxenlivets exil, strålande.

Vem kan klaga efter idag? Jo, jag vet. Det finns alltid folk som kan klaga. Klaga på bara.

Bibelns tema är befrielse. Vad är ditt Egypten? Vem av oss har inte predikat just det? Gjorde det själv i Västerås för två dagar sedan. Den gamla slavfolket behövde en fyrtioårspromenad för att slita ner slavmentaliteten, befrias till Gudsfolket. Bara Kalle B och Josua fick vara med hela vägen. (Han heter Kalev numera; Kalle V, kanske bättre, Victoria!)

Gardell har talat. Hur samlar vi vår såriga själ till att trotsigt möta framtiden?

På torsdag kan du höra mig på Överås, Danska Vägen 20. Ska tala under släktens rubrik: "Mera bruk i baljan boys (and girls)." Så sa min farfar, min far och min farbror, murarna, som stod där på ställningen medan hantlangarna blandade bruk.

Det handlar om det teologiska arbetet inför en ny kyrka. Och det handlar mer om teologisk teknik än färdigt innehåll. Hur gör vi våra tydningsresa? Vilka intryck samlar vi? Vad talar Gud?

Kl 19 blandar vi bruk. Välkomna.

PS. Idag lutar jag åt Equmeniakyrkan. Faktiskt rätt bra. DS

Inga kommentarer: