tisdag 11 oktober 2011

Guds rike och evangeliet

Har fått biskop Wrights hjälp med att skapa klarhet på en del punkter. Jesu förkunnelse går att sammanfatta på många sätt. Men Lukas har nog rätt när han gör det med orden Guds rike. Det är det samlade begreppet för det nya som har brutit in. Vi måste djupna i vår förståelse av vad det innebär.

Wright påpekar att Paulus samlade, motsvarande uttryck snarare är evangeliet.

Det är inte glatt budskap i allmänhet utan proklamationen av det nya som har brutit in, som förlöst hans fariseiska teologi - han förkunnar Messias som mitt i tiden brutit in med något fullkomligt nytt. Världen har en ny kung - som är helt annorlunda - och bär framtidshoppet med sig. Gud ska bli allt i alla.

Vi har nöjt oss med ytlig och banal fariseism när det istället handlar om världens nya kung, som sätter frågetecken kring alla tiders olika paradigm.

Gud hade, menar Wright, aldrig tänkt den snäva nationalistiska tron som Israel närde. De var bars förtruppen till den seger som Gud hade bestämt åt sig och den omfattar hela skapelsen.

Det är detta som Paulus får klart för sig på Damaskusvägen. Lagen (principiellt rätt men inte tillräcklig) fullkomnas av Jesus Kristus och den nya tiden bryter in. Men vi, lika lite som galaterna och andra, tar det inte till oss.

När Jesus gör motsvarande analys av vad som är lagens kärna sammanfattar han det med orden: rättvisa, barmhärtighet och trohet. (både ordet rättvisa - som borde heta rättvishet, eller möjligen ett ord som finns - rättvisepatos, och ordet tro djupnar i betydelse).

Guds avsikt är rättvisa, barmhärtighet och trohet.

Det är på allvar. Detta måste vi finna ord för och liv i.


Inga kommentarer: