onsdag 16 november 2011

Paradigm

Inte ofta man får syn på skiftet. När Colombus åkte iväg var jorden platt, när han kom hem var den rund.

Hos Paulus är det lika tydligt. På ena sidan korset ser världen ut på ett sätt, på den andra sidan är allt annorlunda.

Det som nu bekymrar mig mest är att kristna stannat på bortsidan och mest liknar dåliga kopior av fariséerna.

Om någon orkar läsa min lilla bok kommer de att bli lika omskakade som jag. (Men så trodde nog Paulus också efter Galaterbrevet.)

Tror att ett allvarligt felgrepp är att vi inte lyckats skilja mellan den mänskliga naturen och de dagliga val vi har att göra. GUD klassade inte ut "Adam och Eva" för deras mänskliga värde. De var GUDs skapelse även utanför Eden. Men deras natur behövde en renovering. De fick vänta tills korset slogs ner i backen.

"men nu lever inte längre jag, men Kristus lever i mig" sa Palle.



1 kommentar:

/kjernald sa...

"I have been crucified with Christ. It is no longer I who live, but Christ who lives in me. And the life I now live in the flesh I live by faith in the Son of God, who loved me and gave himself for me."

Läser man detta som avslutning/sammanfattning på Romarbrevet 6, 7 och 8 (men gärna hela argumentet som börjar i kapitel 1) tror jag vi har hittat kärnan i Paulus...eller som en favoritkille sa i Johannes 9:
"All I know is that once I was blind and now I see."