onsdag 14 maj 2014

#3: Godta. (3 av 7)

3. Godta varandra

Godta varandra, så som Kristus har mottagit er till GUDs ära. Rom 15:7

Låt oss kalla det en reducering. Vi värjer oss för Storordet: Kärleken. Och väljer Godta. Det är inte heller enkelt, men aningen elegantare förpackat. Som ett träningspass för det stora: Älska din fiende.

Kärleken är interaktiv. Den föds i nöden, blöder för behovet, och identifierar våra egna sår och tårar, vi blir älskade och älskar, älskar och blir älskade. Det är gudomlig metaforik. Förlåt oss våra skulder, liksom vi förlåter... lär vi oss att be. Och Jesus säger i sitt stora själavårdstal: Fader, jag vill att de som du har gett mig skall vara med mig där jag är, för att de skall få se min härlighet, den som du har gett mig, eftersom du har älskat mig redan före världens skapelse. Rättfärdige fader, världen känner dig inte, men jag känner dig, och de har förstått att du har sänt mig. Jag har gjort ditt namn känt för dem och skall göra det känt, för att den kärlek som du har älskat mig med skall vara i dem, och jag i dem. Joh 17:24-26

Jag tror det startar med godta. Ta emot, kan vara en alternativ översättning. Men godta är bättre. Ta för gott – möt andra i deras bästa drömmar och intentioner. Se dem, i deras bästa skepnad, omvandlade – om än i utopin – av Kristus som dog för just dem. Godta varandra – den reciproka kärleken. Utopin som bygger gemenskap. (Jag förstår dig inte, delar inte dina åsikter, tycker inte om din lukt – men jag godtar dig.) Men Paulus stannar inte där: Godta varandra, så som Kristus har godtagit er till GUDs ära. Varje möte med medmänniskan speglar Kristi mottagande av oss. Och omvänt: Varje förakt chikanerar Kristus.

Att efterfölja Jesus är vårt mest handfasta redskap. Det ändrar vår blick. Det rensar våra doftceller. I varje människa möter vi vår egen spegelbild. Och i varje bild ser vi Kristus – som godtar oss.

Tron sitter förhållandevis lite i läppars bekännelse, men i vad ögonen ser, händerna gör och vart fötterna går.


GODTA VARANDRA


Godta varandra
så som Kristus har
godtagit er till GUDs ära

Ta emot den andre
som vore det du,
som tar emot dig,
och blir du.

Ett i Kristus –
inte en teori om enighet
eller ett hållfast grepp,
men mottagande,

ett daggkåpsblad
som fångar droppen av regn.

Ett lånat liv.




#3: Godta varandra
– Testa modellen i din tanke.
– Se på människor du möter med den "förmildrande omständighet" att de (också) är älskade – och godtagna – av Kristus.
– Pröva att se människan som möter dig som Kristus.




Kan då detta ske med vår viljekraft?









Inga kommentarer: