tisdag 24 juni 2014

Krisen

Jag repeterar mina sju frågor. Nedanför kommer sedan ett antal kommentarer kring punkt 1. Diskussionen har hamnat på Facebook. Följ den gärna där, och delta. Ska nu övergå till att grunna om p2 osv.

Kyrkans kris är djupare än vi vill tillstå. I grunden är den sund. Men ställer omfattande krav på oss, inne i kyrkan.

Så här tror jag att det är:

1. Vi begriper inte hur obegripliga vi har blivit. (Jag undrar om vi verkligen ens själva begriper det vi säger oss tro, eller ens tror på det vi säger oss tro?)

2. Bilden av oss stämmer inte med det vi själva uppfattar (oss som) eller omfattar, och inte hur vi är (eller lär). Vi strider därför mot en väl etablerad "fantombild" av oss själva (som troende, frikyrkliga, religiösa, frireligiösa etc. Kan gälla i samma grad för en lutheran, katolik och ortodox, eller föralldel en muslim).

3. Om vi vidhåller, eller uppmuntrar, dessa förväntansbilder blir vi alltmer absurda i vår tro. (Och fjärmar oss från vår egen kärna.)

4. Avståndet mellan kyrkans kärna och vanligt folk är nu i princip oöverstiglig.

5. Paulus hade på många sätt känt lika stort avstånd till oss som gemene Svensson gör.

6. En fullständigt ombakad bild krävs.

7. För att den ska kunna göras krävs ett omfattande förnyelsearbete av hur vi uppfattar kärnan i vår tro. (Detta är kärnan i mitt arbete med Paulus.)

Detta skulle jag nu vilja diskutera med er under sommaren. Ange gärna 1-7 för att vi ska kunna sortera i materialet. Ifrågasätt allt.

Diskussionen sker helst här. Det enklaste är att notera sig som anonym, men – om du vill – skriva under på sätt du själv önskar. Parallellt kan en del diskussion komma att ske på Facebook.



1 kommentar:

Anonym sa...

På tal om språket vi använder.
När min svärmor nyligen blev sjuk och dog, skrev jag till mina kollegor på jobbet ca "min svärmor som blev svårt sjuk har nu fått flytta hem. jag kommer stötta min fru..."... När jag efter någon dag fick frågan om hur det var med henne så insåg jag att "flytta hem" kan betyda fler saker.
Och kan det vara så att vi i kyrkan skriver om saker som är svåra att prata om så det blir ändå mer konstigt?
Alltså att säga att personen dog kan väl av mottagaren uppfattas som känsligt och utsätta den i en situation där man blir utsatt för alla känslor som hänger ihop med döden. Så för att underlätta (?) (för oss själva och mottagaren) säger vi att personen "har flyttat hem till Herren".
Kan det stämma och vara applicerbart på annat inom kyrkan?

//Magnus Carrö