torsdag 30 oktober 2014

och mörkret sluter sig...



MÖRKER


O mörker,
täck över min skugga
natt, dölj min steg

avsaknaden av skuggor
bevarar min hemlighet

gör mig spårlös
så att minnet
inte finner mig






SJÄLENS MÖRKA NATT


I själens svarta natt
klirrar stjärnorna
i himlakaraffen

som

häller ut mörker över jorden

som

rinner över skuggorna
och rensar minnet

bereder marken
för den bleka dagerns återkomst

kalibrerar ljusfontonen
vilar aldrig
fyller varje rum.





Liksom alla andra kraftbärande elementarpartiklar är en foton i någon mån immateriell. Den har en energi, en frekvens, och en rörelsemängd, men begrepp som massa, storlek och läge kan inte definieras på ett meningsfullt sätt. Det närmaste man kan komma är säga att den fyller ut hela det rum den kan finnas i och att den har en ekvivalent massa i form av ren rörelseenergi enligt formeln E=mc2. Fotonen kan aldrig vara i vila och saknar således vilomassa. Fotoner har en symmetrisk vågfunktion som får överlappa den av andra fotoner. Fotoner staplas på varandra och det finns alltså ingen gräns för hur många fotoner som får plats i ett rum.








1 kommentar:

Anonym sa...

Tog jag morgonrodnadens vingar,
gick jag till vila ytterst i havet,
10skulle du nå mig även där
och gripa mig med din hand.
11Om jag säger: Mörker må täcka mig,
ljuset omkring mig bli natt,
12så är inte mörkret mörkt för dig,
natten är ljus som dagen,
själva mörkret är ljus. (ps139)