måndag 27 juni 2016

Så länge



Jag lägger den här så länge, säger hundägaren om sin välfyllda hundpåse. Samma sak har jag hört från cigarettrökaren om den lilla oförargliga fimpen. Bara så länge. Småbarnsföräldrar med välfyllda bytta blöjor säger samma sak. Det är lätt gjort. Och då det sägs och läggs menar de precis vad de säger. Då. Men inte länge. Bajspåsen och -blöjan blir liggande. Liksom fimpen. Så länge.

Egentligen hänger uttrycket ihop med en annan favorit: Någon annan. Jag lägger den här så länge, tills någon (annan) tar hand om den.

Man borde nog slopa ordet så. Lika bra att säga det meddetsamma: Jag lägger den här länge.

Har jag då inte sagt och gjort så? Säkert. Men här finns nu inte någon annan. Så, troligen blir det länge. Väldigt länge.

Därför säger jag numera: Jag lägger den här för evigheten. Lika bra att fara med sanning. Så länge.



Inga kommentarer: