måndag 27 mars 2017

En sång till livet

Jordlingens livssång

Jag bekänner mig till Livet,
vävt i ett enda helt stycke,
spunnet av Existensens gåta,
som en gåva till människorna.

Ett med allt
i genetikens
livsvävs trådar.

Jag tror på individens rätt,
att forma sina drömmars liv,
utan att därför hindra andra
att nå sina viktiga livsmål.

Jag hävdar att alla vi,
som nu gestaltar Livet,
har gemensamt ansvar
för de minsta bland oss.

Ett med allt
i genetikens
livsvävs trådar.

Jag hoppas på kollektivets styrka
att hävda allas lika rättigheter
så att vi tillsammans kan bygga
den värld som värnar Livet.

Och att ingen enda av oss
tar större plats än nödvändigt
och att våra klimatavtryck
kan pressas tillbaka.

Ett med allt
i genetikens
livsvävs trådar.


(För de invigda: Ny avslutning på kap 9.)

Inga kommentarer: