torsdag 13 april 2017

Vårröjning III

Ur en diktsvit i min bok Dikter för Kyrkoåret. Vår röjning pågår. Jesus bröt helt ny mark. Plöjer vi i den gamla, eller nya? Eller i ingen alls?




III Värdshusvärlden

Jag trodde det skulle bli en brakfest
men allt var så välordnat
kanske lite dystert eller allvarligt,
på riktigt liksom.

Jag serverade själv sjöng med i sångerna
mumlade med i texterna
allt var som vanligt
men ändå inte.
Vi brukade säga:
Välsignad är du, vår Herre och GUD
Universums Kung, som skapar vinets frukt
Välsignad är du, vår Herre och GUD
som låter bröd komma ur jorden
Och sluta med orden: Nästa år i Jerusalem.
Nu var de här. I mitt Jerusalem.

Men när deras Mästare
välsignade bordet sa han:
Detta är min kropp och mitt blod
Det var alldeles oerhört –
som om han var GUD?
Var han det!

Ur påsksvit, Poetisk teologi, Sahlberg

Inga kommentarer: