torsdag 25 mars 2010

Premiär idag

Öppnade idag en separat politisk blogg - papolitik. Ska kommentera politiken fram till valet. Skriva egen politik och berätta om mina politiska erfarenheter efter 9 år i kommunalpolitiken och 12 år i rikspolitiken och drygt det i mer internationella sammanhang. Se min blogglista för uppdateringar under papolitik.

Vill också peka på Tänk till.. för att tro som igår skrev om frågan varför vi nu vill en ny kyrka. Bra frågor, har gett lite synpunkter i kommentaren. Bloggören ställer viktiga frågor.

I bloggen på gemensamframtid fyller det tyvärr på dåligt med nya bloggposter, däremot är kommentatorerna i toppform. Bland en del lågvattenmärken finns det dock viktiga samtal om kyrkan, kyrkans roll och uppgift. Det finns anledning att fundera kring våra fokus. En del kommentarer gör mig glad, andra ger anledning till mycken fundering och bön.

Att ett folk som följer Jesus missar så grundläggande perspektiv som respekt för olikhet kan göra mig bekymrad.

I min blogg om Bibeln har jag här ett avsnitt från Johannesevangeliet där Jesus själv diskuterar sambandet mellan texten/skriften och tron. Undrar om folk helt har missat detta?

Vi är ingen skrift-, tes- eller dogmreligion - vi är ett folk på vandring tillsammans med Jesus - vi har svarat på hans "följ mig" - och nu går vi i mötet med tiden, världen och människorna. Utmaningar saknas inte.

En spaning till. På bloggen Seglora smedja finns en intressant text om befrielseteologi, skriven av KG Hammar. I går var det 30 år sedan ärkebiskop Romero dödades i ett sjukhuskapell i San Salvador. Läs artikeln. Här en bild på den ärkebiskopen, på gatan vid sjukhuset där han var en i raden i El Salvador som sköts för att tron var verklig. Martyrer för levande tro i en ond värld.

2 kommentarer:

Bengt sa...

En blogg för varje språk alltså?

Anonym sa...

jo, blir själv förvillad, vad ska då inte andra bli. Testar fram mot valet. Blir kanske min sista politiska insats (eller vad det kan kallas...)/PA