fredag 27 februari 2009

Det snöar på min favoritgata

I ena ändan en naken, vildsint Strindberg som är explostionsfärdig av kreativitet, på vägen Missionskyrkan Headq där jag ska möta kloka människor om en stund, på väg till en gemensam kyrka, längre ner för backen partihögkvarteret. Tegnérgatan sammanfattar mitt liv, en gång låg Metodistkyrkans expedition ett stenkast härifrån, numera på västkanten. Dessutom finns här ett riktigt giftigt muffinscafé, godare frukost får man leta efter, nyttiga är lättare att finna...

De tre arbetsgrupperna som skriver om den framtida kyrkan är på väg att slutföra sitt arbete. De lämnar nu ett samtalsunderlag som inte främst handlar om strukturer och problem som ska lösas, mest handlar det om Bilden av Guds kyrka. Även om jag är inblandad på ettt hörn vill jga säga; det är ett jättebra papper som nu ger anledning till centrala samtal om vad vi tror att Gud vill med sin kyrka. Aldrig någonsin har vi vi våra tre samfund haft en sådan chans att verkligen se över, tänka igenom och pröva sitt sätt att arbeta och finna former för hur vi tillsammans går in i uppdraget av att vara Guds kyrka. Snart blir det offentligt och jag ber om kok -
bullrande och lågmälda samtal om att leva kyrka. Det ska inte koka ner, men koka över.

VOR: båtarna har kanat ihop i stiltjen och njuter av värmen, men stressas av att avstånd på hundratals sjömil nästan förintats.

Inga kommentarer: