söndag 2 oktober 2011

Paulus 1/13

Idag börjar vi alltså resan tillsammans med Paulus. Lukas berättar om honom i Apostlagärningarna och själv skriver han 13 brev som förändrade världen.

P var farisé. Gamaliel hans lärare. Jag kommer att tala en del om fariseismen. Den kristna kritiken mot dem var allmänreligiös - var inte hycklare, tron går djupare. Men också specifik - hjälper det att hålla lagen? Kyrkans svar var att Jesus gav rättfärdighet. Endast tron på Jesus kan hjälpa människan. Detta var Paulus stora omvändelse på Damaskusvägen.

Paulus håller sju tal. Två riktigt usla (i Miletos då han talar till församlingsledningen i Efesos och det pinsamma talet i Rom). Hans försvarstal inför folket i Jerusalem och inför de romerska pamparna är bra. Hans tal i Aten briljant. (Problemet med det är att Paulus själv verkar underkänna det) Talet i Antiochia är en god grundkurs.

Paulus är - och förblir - i grunden farisé. Men saker och ting kommer på plats i mötet med Jesus. Ingen annan väg till rättfärdighet finns.


(Sankt Paulus på bild i Rom)

3 kommentarer:

Ma(tte)rie sa...

Tack för idag PA! Intressant och klart fall av mersmak. Ser fram emot att följa serien ända fram till sista brevet! Det blir inte många "lediga söndagar" för oss framöver.

Anonym sa...

Ta inte illa upp men Du skriver att Du har två bloggar, en allmänmänsklig och en om bibeln. Känns när jag läser att de inte riktigt hamnar rätt. De senare nu, tycker i alla fall jag, borde hamna i Din bibellogg. Här på den allmänmänskliga borde Dina fantastiska seglingar finnas, Dina vackra naturbilder, tankar om känslor, om sorg. Det som tyvärr drabbar många av oss. Det är bara en tanke som sagt så tag inte illa upp! Tycker mycket om att läsa det Du skriver!

Anonym sa...

Du har rätt att jag rört till det med mina bloggar. Ska hantera det där framöver. Hur vet jag inte än. /PA