fredag 16 december 2011

Reklamteve föraktar tittarna

De bryr sig bara om sina annonsörer. Tror de att de kan sälja annonser till kanaler som ingen ser? Eller bluffar de med tittarsiffrorna?

TV4-film visar närmare slutscener mitt under pågående film. Hjärnan frånkopplad. Plånboken inkopplad.

Sportkanalerna bryter mitt i avgörande skeden. Reportrarna bryts mitt i meningar.

Vi tittare: Är vi bara siffror för annonsförsäljningen?

Jag har försökt diskutera detta med både tevekanaler och reklamköpare. De svarar inte ens på mail.

Förakt. Hur länge står vi ut?

Dags för respekt. Det borde gå lösa med både hänsyn till reklamköpare och tittare.

Jag noterar nu vilka som lurars köpa föraktreklam. Kommer inte att handla av er:

Siba
Synsam
ICA
M fl


2 kommentarer:

Johan Lindqvist sa...

Skillnaden mellan Public Service och reklamfinansierad TV är inte bara reklamen, det är hela affärsmodellen. I reklamfinansierad "kommersiell TV" är inte programmet produkten och tittaren kund. Kunden är den som betalar, dvs den som köper reklamen. Den vara som säljs är vad kunden vill ha, dvs tittande reklamkonsumenter. Sådana saker som programinnehåll etc är bara medel för att producera varan (tittare). Om tittaren är nöjd eller inte är av mindre vikt, så länge hon sitter kvar till reklamen. Först om tittaren blir så missnöjd att hon stänger av eller byter kanal blir det ett problem.
Men i grunden; hur du som tittare upplever programmen är av mindre vikt. Du är inte kunden som har rätt. Du är varan som ska levereras till reklamköparen.

Anonym sa...

Suck. Ja. Synd att det inte finns tillräckligt bra mätare som visar faktiskt tal för antal tittare.

Falsk PR tycker jag.