tisdag 20 maj 2014

#6. Gästfria

Var gästfria

Slappna inte i er iver, håll er brinnande i anden. Tjäna Herren. Gläd er i hoppet, var uthålliga i lidandet och ihärdiga i bönen. Hjälp Guds heliga med vad de behöver, vinnlägg er om gästfrihet. Rom 12:11-13
Vi som är starka är skyldiga att hjälpa de svaga med deras bördor och får inte tänka på oss själva. Vi skall var och en tänka på vår nästa, på vad som är gott och bygger upp. Kristus tänkte inte på sig själv. Rom 15:1-3

Detta paulinska pyromanråd är just det som oroar, och driver på mig: Brinnande i anden. Det betyder något, det är på riktigt, det är fråga om en äkta människa som håller öppet för andra och själv är redo att gästa andra. Behöva behövas. Behöva hjälp. Behovstroende.

Gästfriheten är den gestaltade och manifesterade kärleken. Den kostar pengar, möda och tid. Den har en osäker återbäring. Och den signalerar Kristus. (Kristus tänkte inte på sig själv.)

De slutna hemmen, de snäva tidsmarginalerna, vår isolation från andra, de bortvända blickarna – alla verkar de vara tidens tecken: Vår tid, lust och ork räcker allt kortare, och vi blir alltmer självupptagna.

Min tid, mitt intresse, min bil, mitt hem, mina pengar... allt kan signalera denna gästfrihet. Med det tänker vi på vår nästa och vad som är gott och bygger upp.



GÄSTER


En främling satt vid mitt bord,
ingen visste varifrån hon kom,
ingen frågade vart hon skulle,

jag slog mig ner
och öppnade mitt hjärtas dörr
för att finna en själ som vandrade
längs livet.

Hon gav mig av sitt liv,
jag returnerade med mitt,
vi delade livet,

en kort paus
på resan –
med utsikt.



#6: Håll öppet! Öppet för andra, för vännen, för främlingen
– Dela måltiden (lunch, kopp kaffe, macka/bulle, nattvarden, ett glas vatten). – Tänka på vår nästa.
– Tänka på vad som är gott – och bygger upp.
– Kristus tänkte inte på sig själv.

Inga kommentarer: