onsdag 16 november 2016

Domssöndagen

På söndag, kyrkoårets sista dag, predikar jag Jerusalem i Centrumkyrkan, Kållered. Med inspiration från NT Wright, den brittiske teologen och emeritibiskop, ser jag behovet av att gå bakom de lätt förenklade bilderna som mejslats i kristendomens maktstyrda historia för att hålla folket på plats. Skapelsen, Domen, Frälsningen är befrielse, uppror och förnyelse, inte reglering, repulsion eller förtryck.



DOMAREN

I ena handen
– Skapelsen pulserar av sin egen livskraft
i den andra
– Domen återlämnad i skaparhanden
Däremellan
– Rättfärdigheten, den alltid lika undflyende
Lagstyrd – men suktande efter nåd
räddningen
ett kors – placerat mitt i tiden någons tid, nådens tid
En ny axel
– kring vilken tiden svängde

Öppnade
– en ny dörr, Frälsarhanden
Ett kors,
vändkorset mitt emellan Skapelse och Dom
Det nya livet Skapelsen gestaltad
Domen förutsagd Benådning.



Ur min bok Poetisk teologi, dikter för kyrkoåret




Inga kommentarer: